تاریخچه کنسرو

تاریخچه کنسرو

Share

تصور دنیایی بدون غذاهای آماده در کابینت، لوبیاهای داخل قوطی، یک قوطی تن ماهی برای یک ناهار سریع یا یک درب قوطی قابل اعتماد، سخت است. و در حالی که روش‌های نگهداری مانند خشک کردن، سرخ کردن، انجماد، ترشی و تخمیر ریشه‌های عمیقی در فرهنگ‌های غذایی باستانی دارند، فرآیند کنسرو کردن نسبتاً جدید است. در سال 2013، مؤسسه تولید کنسرو تخمین زد که ایالات متحده و اروپا سالانه 40 میلیارد قوطی تولید می کنند - بسیار دور از زمانی که ساخت یک قوطی بیش از 6 ساعت طول می کشید و حدود 7 پوند وزن داشت.

فرآیند تولید کنسرو

فرآیند نگهداری غذا در یک شیشه یا قلع در بسته، پاسخی بود به مشکلی دولت‌های فرانسه و انگلیس ، زیرا کارایی ارتش‌های آن‌ها با گوشت شور و غذای سخت فروکش کرده بود و نیاز به غذای مغذی‌تر و فاسد نشدنی‌تر بسیار زیاد بود. در فرانسه، ناپلئون شاهد تلفات مردانش به علت تغذیه نا مناسب بود، او 12000 فرانک جایزه برای کسی که بتواند فرآیند نگهداری غذا را بهبود بخشد، تعیین کرد. در سال 1810، سرآشپز فرانسوی نیکلاس فرانسوا آپرت یک راه حل ارائه کرد - کنسرو کردن.

آپرت به عنوان سرآشپز، شیرینی‌پز و دانشمند، کمک‌ زیادی کرد - حفظ غذا همان چیزی است که بیشترین تحسین را برای او به ارمغان آورد (و 12000 فرانک). آپرت معتقد بود که کلید غذاهای فاسد نشدنی حرارت دادن و مهر و موم کردن شیشه ها برای جلوگیری از پوسیدگی است. درک نقش باکتری ها در فساد تا زمانی که لوئی پاستور در سال 1863 فرآیند پاستوریزاسیون را کشف کرد، کاملاً درک نمی شد.

آپرت کتاب خود را در (هنر حفظ انواع مواد حیوانی و گیاهی برای چندین سال) منتشر کرد. برای کسانی که کتاب را خریداری کردند، یک یادداشت کوچک روی جلد نشانی آپرت درج شده بود تا افراد بدبین بتوانند به خانه او بیایند و اجناس نگهداری شده بخرند.

در حالی که روش آپرت در جلوگیری از فساد موثر بود، قوطی های شیشه ای دست و پا گیر بودند و احتمال انفجار وجود داشت. در انگلستان هم دولت با تامین جیره غذایی سالم برای کاوشگران دریایی و قطب شمال خود درگیر بود. در ژوئن سال 1813، برایان دانکین از یک قوطی کنسرو گوشت گاو، برای پادشاه جورج سوم و ملکه شارلوت سرو کرد. تاجر بریتانیایی روش نگهداری مواد غذایی در قوطی های کنسرو را به نمایندگی از ملیت فرانسوی به ثبت رساند. دوراند این حق اختراع را به دانکین فروخت که توانست غذای کنسرو شده را به میز سلطنتی برساند. و قوطی ها را در مقیاس بزرگتر تولید کنند. پس از تایید خانواده سلطنتی، قوطی‌های دانکین بلافاصله در کشتی‌های بریتانیایی قرار گرفت. یکی از جراحان سوار بر کشتی نیروی دریایی در سال 1814 خاطرنشان کرد که غذای کنسرو شده «بهترین ترمیم‌کننده‌ برای دوران نقاهت است، و اغلب در سفرهای طولانی، جان بسیاری از مردانی را که به دلیل نیاز به تغذیه از دریا به سل دچار می‌شوند، نجات می‌دهد. بنابراین، نظر من این است که اتخاذ آن به طور کلی در دریا، مطلوب‌ترین و قابل ستایش‌ترین اقدام خواهد بود.

اولین کنسرو

اولین قوطی در سال 1825 به آمریکا رسید، زیرا توماس کنست و ازرا داگرت قوطی های ثبت اختراع خود را پر از صدف، میوه، گوشت و سبزیجات به نیویورکی ها فروختند. زمانی که جنگ داخلی شروع شد، تقاضا برای غذای کنسرو شده به طور تصاعدی افزایش می یابد.

مشکلی که در آن زمان برای مواد غذایی کنسرو شده وجود داشت، نحوه باز کردن آن بود. قوطی های اولیه اغلب با فلزات قوی تری تقویت می شدند و چکش و چاقو تنها راه باز کردن آنها بود. اولین قوطی بازکن تجاری مناسب تر در دهه 1920 به آشپزخانه خانه ها رسید.

با افزایش مصرف، علم و روش شناسایی کنسرو سالم نیز افزایش یافت. در سال 1895، تیمی در موسسه فناوری ماساچوست (MIT) سعی کردند مشکل متورم شدن کنسرو ها در اثر باکتری ها را، حل کنند. پژوهشگران دریافتند که باکتری‌هایی که باعث تورم قوطی‌ها می‌شوند با جوشاندن قوطی‌ها در 10 دقیقه از بین می‌برد. این یافته صنعت کنسرو را متحول کرد و روش‌ ایجاد قوطی‌ها را تغییر داد.

تولید خانگی کنسرو

تولید قوطی کنسرو برای تغذیه سربازان در طول جنگ جهانی اول و دوم افزایش یافت – تولید کنسرو خانگی نیز در این مدت افزایش چشمگیری داشت. کنسروسازی در طول جنگ جهانی دوم به اوج خود رسید، زیرا جیره غذایی هم برای خط مقدم و هم برای خانه ها کاهش یافت. از آنجایی که شکر بسیار با ارزش و جیره بندی بالا بود، خانوارهایی که کنسرو می کردند سهمیه شکر اضافی دریافت می کردند که محبوبیت کنسرو را به شدت افزایش داد.

کنسرو امروز

آشپزهای خانگی در سرتاسر جهان همچنان غذا را کنسرو می کنند اما بسیار متفاوت از دهه 1930. امروزه کنسرو کردن یک راه عالی برای حفظ طعم میوه ها و سبزیجات یک فصل است - از هلو و گوجه فرنگی در تابستان تا سیب در پاییز.

گروه غذایی گیلانی، تولید کننده انواع کنسرو غذاهای آماده، با استفاده از دستگاه اتوکلاو برای میکروب زدایی، کنسروهای عاری از هر گونه مواد نگهدارنده تولید می کند.

انواع غذای آماده و کنسروی که این روزها در تمامی فروشگاه های بزرگ و حتی سایت های اینترنتی در دسترس هستند و انواع مختلفی از این غذاهای آماده وجود دارد که در ادامه هریک نام برده خواهند شد:

  • انواع خورش به عنوان غذای آماده
  • انواع آش و سوپ به عنوان غذای آماده
  • انواع تن ماهی در طعم های مختلف و روغن های طعم دار
  • انواع پلوها
  • انواع الویه
  • انواع غذاها و سبزی های منجمد
  • انواع دسر
  • انواع سبزیجات و مواد غذایی سرخ شده


  1         2         3         4         5      

+