آیا کنسرو تن ماهی امگا 3 دارد؟

آیا کنسرو تن ماهی امگا 3 دارد؟

Share

برای حفظ سلامتی حدود دو تا سه وعده غذاهای دریایی در رژیم غذایی هفتگی توصیه می‌شود. برای برآورده کردن این نیاز غذایی، مصرف‌کنندگان گزینه‌های مختلفی از جمله تن ماهی دارند. کنسرو تن ماهی، یک راه سریع و راحت برای قرار دادن غذاهای دریایی در رژیم غذایی است که خیلی فوری نیز آماده می‌شود.

اگر به تن ماهی علاقه دارید و در حال حاضر تن ماهی بخشی از رژیم غذایی شما است شاید از خود بپرسید که آیا این غذا یک گزینه سالم است و آیا کنسرو تن ماهی امگا 3 دارد؟ حتما می‌دانید که انواع ماهی‌ها سرشار از چربی‌های مفید و مواد معدنی ضروری هستند اما، این مواد تا چه حدی در کنسروها نیز وجود دارند. در ادامه این مطلب به این موضوع مهم می‌پردازیم.

آیا کنسرو تن ماهی منبع خوبی از امگا 3 است؟

در مواقعی که به یک وعده غذایی سریع نیاز دارید، کنسرو تن ماهی راه‌حلی ایده‌آل است. با اینکه تن ماهی یک غذای نیمه آماده و کنسروی است اما همانند ماهی تازه مزایای زیادی به بدن می‌رساند. انواع ماهی‌های کنسرو شده حاوی مواد مغذی، از جمله پروتئین و چربی‌های سالم هستند که آن‌ها را به یک مکمل عالی و مقرون به صرفه برای هر رژیم غذایی تبدیل می‌کنند. اما آیا کنسرو تن ماهی امگا 3 دارد؟ جواب این سوال مثبت است.

مطالعات نشان می‌دهد که این ماده غذایی می‌تواند تا حدی جایگزین قرص‌های امگا 3روزانه شما شود. کنسرو تن ماهی نه تنها منبع خوبی برای پروتئین، چربی، ویتامین D و کلسیم است بلکه حاوی آهن و از همه مهم‌تر امگا 3 نیز است. در حال حاضر، انجمن قلب آمریکا مصرف 250 میلی گرم در روز امگا 3 EPA و DHA را برای سلامت عمومی بدن توصیه می‌کند که این میزان را می‌توان با مصرف منظم تن ماهی بدست آورد.
مزایای امگا 3 کنسرو تن ماهی

مزایای امگا 3 کنسرو تن ماهی

هر چند بسیاری از افراد ماهی تازه را ترجیح می‌دهند اما تن ماهی نیز به عنوان یک غذای لذیذ و مقوی می‌تواند جایگزین خوبی برای ماهی باشد. حال که به سوال آیا کنسرو تن ماهی امگا 3 دارد؟ جواب دادیم باید ببینیم این ماده مغذی چه فوایدی برای بدن دارد.

امگا 3 نوعی اسید چرب غیر اشباع است که در سلول‌های بدن یافت می‌شود. این اسیدهای چرب ساختمان غشای سلولی را تشکیل می‌دهند و به همین دلیل بسیار مهم هستند. چربی‌های امگا 3 به عنوان یک بخش کلیدی از غشای سلولی می‌توانند بر نحوه تعامل سلول‌ها با یکدیگر تأثیر بگذارند، به این معنی که می‌توانند تأثیر زیادی در پشتیبانی و تنظیم تمام عملکردهای بدن داشته باشند.

مهم‌ترین مزیت امگا 3 کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی است. بنابراین می‌توان با مصرف چربی‌های سالم امگا 3 موجود در کنسرو تن ماهی ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش داد. تقریباً تمام چربی موجود در کنسرو تن ماهی غیراشباع است و حاوی سطوح بالایی از اسیدهای چرب امگا 3 است.

دو نوع اصلی امگا 3 موجود در تن ماهی عبارتند از دوکوزاهگزانوئیک اسید (DHA) و ایکوزاپنتانوئیک اسید (EPA) است که تحقیقات نشان می‌دهد این ترکیبات ممکن است تری گلیسیرید و فشار خون و خطر بیماری‌های قلبی را کاهش دهند.

تن ماهی علاوه بر اینکه منبع خوبی از امگا 3 است، سرشار از پروتئین است و دارای مقادیر قابل توجهی از مواد مغذی مهم دیگر مانند ویتامین D، کلسیم، آهن، سلنیوم و پتاسیم نیز است. برخی مطالعات رابطه هم افزایی امگا 3 در کنسرو تن ماهی و نحوه تعامل آن‌ها با مواد مغذی مانند کلسیم، پتاسیم، منیزیم، آهن و روی را نشان می‌دهند.

این مواد غذایی در کنار هم در تن ماهی به کاهش التهاب و استرس اکسیداتیو در بدن کمک می‌کنند، همچنین، جریان خون را تقویت کرده و به طور بالقوه خطر بیماری‌های قلبی و عروقی را کاهش می‌دهند. همچنین لازم به ذکر است که فصل، منبع ماهی خریداری شده و نحوه کنسرو کردن آن بر سطح اسید چرب امگا 3 موجود در تن ماهی تأثیر می‌گذارد.

بیشتر افراد جوان، زنان در سنین باروری و مادران باردار و همچنین گیاهخواران در معرض خطر کمبود امگا 3 هستند. کنسرو تن ماهی راهی مناسب و مقرون به صرفه برای افزودن امگا 3 بیشتر به رژیم غذایی است.

در نهایت باید گفت که امگا 3 موجود در تن ماهی با حمایت از چندین سیستم مهم بدن، فواید بالقوه زیادی برای سلامتی دارد. برخی از مزایای مصرف امگا 3 عبارتند از:

  • حمایت از سلامت قلب
  • کمک به حفظ فشار خون سالم
  • حمایت از سطح کلسترول سالم
  • حمایت از عملکرد شناختی در طول دوران سالمندی مانند قدرت حافظه و عملکرد حرکتی
  • عملکرد سالم مفاصل در سنین بالا
  • حمایت از خلق و خوی مثبت و سلامت عاطفی
  • محافظت از نورون‌های عصبی در نوزادان و همچنین در بزرگسالان
  • درمان افسردگی
  • به عنوان ضد التهاب در شرایط مزمن دیابت و بیماری قلبی عمل می‌کند
آیا کنسرو تن ماهی امگا 3 دارد

میزان امگا 3 کنسرو تن ماهی

در واقع امگا 3 شکلی از چربی غیراشباع چندگانه است که در سه نوع اصلی در انواع غذاها یافت می‌شود.

اسید آلفا لینولنیک (ALA) : یک اسید چرب امگا 3 با زنجیره کوتاه است که به طور معمول در روغن‌های گیاهی و دانه‌ها مانند بذر کتان و چیا یافت می‌شود.

ایکوزاپنتانوئیک اسید (EPA) : اسید چرب امگا 3 با زنجیره بلند است که در انواع ماهی از جمله سالمون، قزل آلا و غیره به فور یافت می‌شود. این نسخه زنجیره بلند فعال‌ترین نوع امگا 3 است و در نتیجه برای سلامتی مفیدتر است. بدن می‌تواند EPA را از ALA بسازد اما خیلی کارآمد نیست.

دوکوزاهگزانوئیک اسید (DHA) : یک اسید چرب امگا 3 با زنجیره بلند است که در انواع ماهی‌ها یافت می‌شود، بدن ما می‌تواند تحت شرایط خاص EPA را به DHA تبدیل کند.

بنابراین، مهم‌ترین چربی‌های امگا 3 از نوع DHA و EPA هستند گه بیشترین فواید سلامتی را دارند و در یک رژیم غذایی استاندارد رایج هستند. بدن می‌تواند مقداری از ALA (امگا 3 گیاهی) را به DHA و EPA تبدیل کند، اما فقط در مقادیر بسیار کم، بنابراین، شما باید آن‌ها را از طریق رژیم غذایی سالم خود بدست آورید.

محبوب‌ترین راه برای به دست آوردن DHA و EPA از طریق منابع دریایی است. کنسرو تن ماهی منبع غنی از اسیدهای چرب ضروری امگا 3 است. مقدار امگا 3 موجود در تن ماهی بسته به منشاء و نوع ماهی و روش فرآوری آن تا حدی متفاوت است. اگرچه محتوای امگا 3 بسته به وعده غذایی شما می تواند متفاوت باشد، اما به طور متوسط، یک وعده 3 اونسی از تن ماهی حدود 100 تا 900 میلی‌گرم از اسیدهای چرب DHA و EPA (امگا 3) را فراهم می‌کند.

مصرف انواع تن ماهی تازه به صورت هفتگی راهی آسان و خوشمزه برای رفع این نیاز است. در مقایسه با میزان توصیه شده روزانه 250 تا500 میلی گرم، این میانگین می تواند کمی کمتر یا بسیار بالاتر از مقدار لازم برای بدن باشد. گفته می‌شود ماهی سالمون حاوی مقدار بیشتری DHA و EPA نسبت به هر نوع کنسرو تن ماهی است.

خواص کنسرو تن ماهی

مصرف کنسرو تن ماهی فواید تغذیه‌ای متعددی دارد و با توجه به میزان مصرف آن می‌توان خطر بروز برخی از بیماری‌ها را کاهش داد. آیا کنسرو تن ماهی امگا 3 دارد؟ این سوالی است که باید قبل از افزودن تن ماهی به رژیم غذایی خود از آن مطلع شوید. باید گفت که کنسرو تن ماهی می‌تواند شامل یکی از انواع ماهی‌ها مانند ماهی تن، قزل‌آلا، هور و غیره باشد.

تن ماهی نیز مانند ماهی تازه سرشار از چربی‌های امگا 3 است و ارزش غذایی بالایی دارد. تن ماهی یک غذای سالم و مقوی است که خیلی سریع آماده می‌شود و در هر شرایطی بهترین وعده غذایی خواهد بود. افزودن کنسرو تن ماهی به وعده‌های غذایی می‌تواند تا حدی نیاز بدن به امگا 3 را تامین کند و خطر ابتلا به انواع بیماری‌ها از جمله مشکلات قلبی را کاهش دهد.


  1         2         3         4         5      

+