خواص عدسی برای پوست، لاغری و سلامتی

خواص عدسی برای پوست، لاغری و سلامتی

Share

ماده اصلی تهیه خوراک عدسی، عدس می‌باشد و بنابراین تمامی خواص موجود در عدس را می‌توان با تهیه و مصرف خوراک عدسی مورد استفاده قرار داد.

عدس یکی از دانه‌های کشاورزی است و در دسته حبوبات قرار دارد. این دانه جزو خانواده‌ی باقلاییان است و در تمام دنیا محبوبیت خود را دارد. از عدس برای پخت انواع خوراک، سالاد و سایر غذاهای برنجی مانند عدس‌پلو استفاده می‌شود.

بنابراین قصد داریم تا در این مقاله از وب‌سایت صنایع غذایی گیلانی به بررسی خواص بی‌شمار عدس و خوراک عدسی اشاره کنیم.

خواص و مواد مغذی عدسی

عدس دارای مقادیر زیادی فیبر است. فیبر موجود در عدس به صورت فیبر محلول بوده که می‌‌تواند باعث کم شدن و کنترل میزان کلسترول خون شود.

مقادیر زیاد پروتئین موجود در عدس نیز به میزانی است که می‌توان به راحتی آن را جایگزین گوشت کرد. به خصوص برای بیمارانی که در مصرف گوشت ممنوعیت دارند و استفاده از آن باعث افزایش کلسترول خون آن‌‌ها و درنتیجه سفت شدن دیواره رگ و تصلب شرائین می‌شود بسیار کاربردی است.

عدس همچنین با برخورداری از شاخص گلوکز پایین ماده موثری برای مصرف بیماران دیابتی است.

منظور از شاخص گلوکز عددی است که با استفاده از آن می‌توان میزان تاثیر آن ماده را در افزایش قند خون بررسی کرد.

بنابر همین موضوع مصرف خوراک عدسی با وجود عدس به عنوان ماده اصلی و با وجود شاخص گلوکز پایین برای این افراد بسیار مناسب است.

درمان یبوست با مصرف عدس

عدس دارای مقادیر زیاد و قابل توجهی از فیبر است. به همین دلیل می‌تواند برای سلامت سیستم گوارشی بدن بسیار مفید باشد. فیبر موجود در عدس از جمله فیبرهای غیرمحلول است. بنابراین می‌تواند باعث حرکت روان‌تر و بهتر مواد غذایی در مجرای گوارشی شود و جذب مواد مفید را راحت‌تر سازد.

وجود همین میزان بالا از فیبر در عدس نیز می‌تواند باعث جلوگیری از یبوست شود. زیرا یبوست در اثر کمبود فیبر در بدن و عدم حرکت درست مواد غذایی در لوله‌های گوارشی صورت می‌گیرد.

عدس به عنوان بهبود دهنده‌ی قلب

چربی موجود در عدس بسیار کم و ناچیز است. همچنین عدس را می‌توان به عنوان منبعی غنی از پروتئین دانست. از این رو می‌توان با مصرف آن و قرار دادن عدس و غذاهایی چون عدسی در وعده‌های غذایی خود سلامت و بهبود عملکرد قلب را تضمین کرد.

همچنین خواص آنتی‌اکسیدانی عدسی نیز باعث می‌شود تا از تصلب شرایین جلوگیری شود.

اسید فولیک موجود عدس برای زنان باردار

ویتامین‌های بسیاری مانند ویتامین B و اسید فولیک در عدس وجود دارند. استفاده از اسید فولیک توسط مادران باردار از تولد جنین ناقص پیشگیری می‌کند. همچنین فولات موجود در عدس باعث تشکیل سلول‌های قرمز خون می‌گردد.

با مصرف عدس پوستی سلامت داشته باشید

همانطور که پیش‌تر به آن اشاره شد مقادیر زیادی آنتی‌اکسیدان در عدس که پایه و اساس خوراک خوش‌طعم عدسی است، وجود دارد.

این آنتی اکسیدان‌های موجود در عدس برای جوان‌سازی و کم شدن چین و چروک‌های پوست بسیار موثر هستند. زیرا طی عملیاتی با رادیکا‌ل‌‌های آزاد مبارزه می‌کنند و این امر را سبب می‌شوند.

خوراک عدسی و کاهش وزن

حتما اگر تابحال رژیم‌ لاغری گرفته باشید می‌بینید که خوراک عدسی جزو غذاهایی است که در اکثر رژیم‌های کاهش وزن به خوردن آن توصیه می‌شود.

مقادیر بالای فیبر و انواع ویتامین و پروتئین و مواد معدنی و وجود مقدار بسیار ناچیز چربی در عدس دلیل این امر است.

این ماده غذایی در کنار تمام خواص بی‌نظیر خود، به دلیل داشتن مقادیر قابل توجهی از فیبر خاصیت سیر‌کنندگی بالایی هم دارد و در عین حال بسیار لذیذ است.

عدسی وعده‌ای مناسب برای صبحانه کودکان

اگر دوست دارید فرهنگ خوردن صبحانه که یکی از وعده‌های بسیار مهم در طول روز است را به فرزند خود بیاموزید بهتر است که مواد غذایی متنوعی را در این وعده برای آن‌ها آماده کنید.

یکی از گزینه‌های بسیار عالی برای صبحانه کودکان استفاده از عدسی است. البته اگر مشغله‌های شما فرصت تهیه آن را نمی‌دهد می‌توانید کنسرو عدسی گیلانی که با استفاده از مواد درجه یک و فرآیند اتوکلاو تولید و عرضه می‌شود را مورد مصرف قرار دهید.

فیبر موجود در عدسی باعث رشد و بهبود فرآیند استخوان‌بندی کودک می‌شود.

همچنین این ماده غذایی بسیار کم چرب است و کالری پایینی دارد و در عین حال مواد مفیدی مانند فسفر، فولات، پتاسیم و آهن را به بدن کودک می‌رساند.

همچنین اگر کودک شما دچار یبوست‌ می‌شود می‌توانید با جای دادن عدسی در وعده‌های غذایی او و با توجه به میزان بالای فیبر آن مانع از این مشکل شوید.

خوارک عدسی یا منبع انرژی

شاید برایتان جالب باشد که هر 100 گرم عدس حدودا دارای 1000 تا 1400 کیلوژول انرژی است. این میزان بالای انرژی در این دانه‌ی ارزشمند و پرخاصیت به دلیل میزان بالای کربوهیدارت موجود در آن است. بنابراین می‌توانید عدس را به عنوان خوراک عدسی تهیه و برای وعده‌ی صبحانه مورد مصرف قرار دهید تا روزی پر از انرژی را آغاز کنید.

عدس و تولید ماهیچه در بدن

برای رشد و ترمیم ماهیچه‌های بدن استفاده از پروتئین بسیار ضروری است. عدس دارای مقادیر زیادی پروتئین می‌باشد که می‌تواند با مصرف آن در وعده‌های غذایی به عملکرد رشد و ترمیم ماهیچه‌ها کمک شایانی کرد.

تهیه خوراک عدسی

در قسمت‌های پیشین به تمامی خواص موجود در عدس، این دانه‌ی ارزشمند اشاره شد.

شاید تا قبل از خواندن این مطالب خوراک عدسی را گاها و بر حسب هوس تهیه و مصرف می‌کردید. اما حالا با دانستن این همه خاصیت برای بدن حتما قصد دارید تا آن را در مراتب بیشتری مورد مصرف قرار دهید.

طرز تهیه خوراک عدسی کار سخت و زمان‌بری نیست اما ممکن است با توجه به مشغله‌های زندگی امروزی نتوانید این خوراک خوشمزه را در هر زمانی مورد تهیه و مصرف قرار دهید. به علاوه سلامت غذایی که قرار است به جز دستپخت خودتان باشد بسیار ضروری است. بنابراین می‌توانید با خیالی آسوده خوراک عدسی خود را با اطمینان از اینکه از مواد غذایی درجه یک و با استفاده از دستگاه اتوکلاو (دیگ بزرگ بخار که باعث استریل کنسرو می‌شود) توسط گروه غذایی گیلانی تولید و عرضه می‌شود تهیه و در وعده‌ی موردنظر خود مورد مصرف قرار دهید.


  1         2         3         4         5      

+