طرز تهیه دلمه ایرانی

طرز تهیه دلمه ایرانی

Share
دلمه از برگ های انگور پر شده با گوشت، برنج و گیاهان درست می شود.
 
دلمه چیست؟

دلمه از کلمه dolma گرفته شده که از کلمه ترکی Dolmak به معنی پر کردن گرفته شده است. کلمه دلمه به هر سبزی که پر شود اطلاق می شود. نام کامل این غذا دلمه برگ مو است که در لغت به معنای برگ انگور پر شده است.
دلمه یک غذای سنتی ایرانی است که قدمت آن به قرن هفدهم می رسد.

کنسرو دلمه گیلانی تهیه شده از مرغوب ترین ترین مواد اولیه، یکی از کنسرو های محبوب هست.

 
مواد لازم برای تهیه دلمه

دستور پخت دلمه ایرانی در مقایسه با نوع مدیترانه ای آن نیاز به مواد بیشتری دارد. مواد متداول برای تهیه دلمه عبارتند از:
 
  •           برگ انگور
  •            پیاز
  •            سیر
  •           گوشت چرخ كرده
  •           برنج
  •           نخود زرد یا چانا دال
  •           نمک و فلفل
  •           گیاهانی مانند ترخون، جعفری، گشنیز، پیاز سبز و شوید تازه
 
هر آنچه که باید در مورد برگ انگور بدانید

برگ های تازه انگور سبز روشن و ترش هستند. هنگام انتخاب برگ های تازه برای تهیه دلمه، باید مطمئن شوید که برگ ها به اندازه کافی بزرگ هستند و در حالت ایده آل به اندازه دست شما هستند. اگر از برگ‌های انگور تازه استفاده می‌کنید، باید آن‌ها را در آب جوش و نمک سفید کنید تا مطمئن شوید به اندازه‌ای نرم هستند که هنگام پر کردن آن‌ها بپیچید.
 
طرز تهیه دلمه ایرانی

• مواد را درست کنید:

مقداری روغن زیتون را در تابه ای روی حرارت متوسط گرم کنید. پیاز و سیر را تفت دهید تا طلایی شوند. گوشت چرخ کرده را به آن اضافه کنید و آن را سرخ کنید. لپه پخته شده و برنج پخته شده را به گوشت چرخ کرده سرخ شده اضافه کنید. سبزی ها را هم بزنید و چند دقیقه بپزید. در آخر زرشک ها را اضافه کنید و چند دقیقه تفت دهید و هر از گاهی هم بزنید.


• روی دلمه را بپیچید:

یک برگ انگور را به صورت صاف قرار دهید، سمت خشن به سمت بالا. اگر برگ انگور دارای لبه های عمیق است، یک برگ انگور دیگر را روی آن قرار دهید تا سطح بزرگتری برای کار داشته باشید. مقداری از فیلینگ (حدود یک قاشق غذاخوری) را در وسط برگ بریزید. لبه ها را با احتیاط از کناره ها تا کنید و روی هم قرار دهید تا روی فیلینگ را بپوشاند و دلمه را به شکل مربع بپیچید.


• لایه در قابلمه:

1 قاشق غذاخوری سبزی را داخل قابلمه بریزید و کف آن را با برگ انگور بپوشانید. این کار برای جلوگیری از سوختن دلمه است. برگ های پر شده انگور را محکم در کنار یکدیگر قرار دهید، به طوری که طرفین را به سمت پایین روی هم قرار دهند. این مرحله را تکرار کنید تا کف قابلمه پوشانده شود. مطمئن شوید که برگ های پر شده انگور کاملاً در کنار یکدیگر قرار گرفته باشند تا مطمئن شوید که در حین پخت باز نمی شوند. لایه ها را تکرار کنید تا هر دلمه در قابلمه باشد.


• طبخ:

یک بشقاب ضد حرارت یا درب ماهیتابه را روی دلمه قرار دهید و کمی فشار دهید. این کار برای این است که مطمئن شوید هر قطعه محکم در کنار قطعه دیگر قرار دارد و هیچ فضایی بین آنها برای حرکت یا باز شدن وجود ندارد. 1 ½ فنجان آب داغ را با آبلیمو و شکر مخلوط کرده و از لبه ها داخل قابلمه بریزید و قابلمه را روی حرارت متوسط قرار دهید و درب آن را بگذارید. وقتی آب شروع به جوشیدن کرد، حرارت را کم کنید و اجازه دهید دلمه حدود یک ساعت بپزد. بعد از یک ساعت باید تمام آب جذب شود و برگ انگور پخته شود. یک دلمه را امتحان کنید. اگر برنج کاملاً پخته شده است، آماده سرو است.
 
 
دلمه را گرم می خورند یا سرد؟

دلمه را می توانید گرم، سرد یا در دمای محیط سرو کنید.
 
 
 
 
 
 


  1         2         3         4         5      

+