طرز تهیه فلافل خوشمزه

طرز تهیه فلافل خوشمزه

Share

با ما همراه باشید تا یک فلافل خوشمزه جنوبی با طعمی دلنشین درست کنیم.

تهیه فلافل خوشمزه به روش فست فودی‌ها

فلافل که با نخود سفید یا باقالی چرخ شده تهیه می‌شود ریشه در کشورهای عربی دارد. اما در حال حاضر این غذای خوشمزه در ایران نیز رواج دارد. در ایران شهرهای آبادان، اهواز و خوزستان معروف‌ترین و بیشترین مغازه‌های فلافل فروشی را دارند که به یک جاذبه گردشگری در این شهرها تبدیل شده است. در ایران فلافل با مواد مختلفی تهیه می‌شود اما پایه و اساس آن نخود آبگوشتی یا همان نخود سفید است. برای عطر و طعم بهتر به مواد فلافل سبزی جعفری و گشنیز نیز اضافه می‌کنند. حتی در برخی از رسپی‌ها سیب زمینی نیز استفاده می‌شود که طبق رسپی اصلی نیازی به اضافه کردن آن‌ها نیست. ساندویچ فلافل کمی تند است، اما می‌توانید آن را معمولی درست کنید و فقط موقع میل کردن به آن یک سس تند یا سس انبه اضافه کنید.

مواد اولیه فلافل جنوبی:

  • نخود آبگوشتی: نیم کیلو گرم
  • سبزی جعفری و گشنیز خرد شده: سه تا چهار قاشق غذاخوری
  • پیاز: یک عدد کوچک
  • سیر: 5 حبه
  • کاری: نصف قاشق چای خوری
  • زرد چوبه: نصف قاشق غذاخوری
  • تخم گشنیز کوبیده شده: 2 قاشق چای خوری
  • زیره سیاه کوبیده شده: 1 قاشق چای خوری
  • فلفل قرمز: یک قاشق چای خوری
  • نمک: یک قاشق غذاخوری

برای تهیه فلافل باید نخود آبگوشتی را از روز قبل در آب خنک خیس کنید. در طول این مدت 2 تا 3 بار آب آن را عوض کنید تا نفخ آن از بین برود.

زمانی که نخودها خیس خوردند آن‌ها را آبکش کنید و اجازه دهید تمام آب اضافی آن خشک شود.

پیاز را پوست بگیرد و آن را به سه یا چهار تکه برش بزنید. پوست سیرها را نیز بگیرید.

زمانی که آب اضافی نخود خشک شد، نوبت به چرخ کردن آن‌ها می‌رسد. می‌توانید از چرخ گوشت یا غذاساز برای این کار استفاده کنید. در چرخ گوشت از پنجره متوسط استفاده کنید.

نخود‌ها را به همراه سیر و پیاز داخل دستگاه بریزید و چرخ کنید. نیازی نیست مواد را دوبار چرخ کنید. چرخ کردن بیش از حد نخودها باعث می‌شود فلافل موقع سرخ شدن در روغن وا برود و به درستی سرخ نشود.

یک دسته کوچک از سبزی‌های تازه جعفری و گشنیز را بشویید و اجازه دهید آب آن‌ها خوب خشک شود. سپس سبزی‌ها را با چاقوی تیز خرد کنید.

در صورت تمایل می توانید سبزی‌ها را نیز همراه با نخود و پیاز داخل دستگاه چرخ کنید. اما خرد کردن ریز با چاقو شکل بهتری به سبزی‌ها داخل فلافل می‌دهد.

نخود چرخ شده و سبزی‌ها را به همراه ادویه‌های فلفل قرمز، زیره، تخم گشنیز، زرد چوبه و کاری به خوبی مخلوط کنید. مایه فلافل را کمی ورز دهید تا تمام مواد به خوبی با هم ترکیب شوند.

مایه فلافل را نیم ساعت تا یک ساعت کنار بگذارید تا استراحت کند. استراحت کردن فلافل موجب چسبندگی و پوکی مایه آن می‌شود.

بعد از استراحت نوبت به سرخ کردن فلافل‌ها می‌رسد.

این غذا را باید در روغن فراوان سرخ کنید. بنابراین، مقدار زیادی روغن مایع را داخل قابلمه بریزید و روی شعله قرار دهید تا روغن داغ شود.

مایه را با قالب مخصوص فلافل داخل روغن بیاندازید. اگر قالب ندارید با دست مقداری از مایه فلافل را بگیرید و آن‌ها را به صورت قالب‌های گرد یا تخت شکل دهید و در روغن سرخ کنید.

فوت و فن تهیه فلافل بازاری

خیس کردن نخود شاید به نظر ساده بیاید اما همین کار ساده بر طعم و بافت نهایی فلافل تاثیر زیادی دارد. یک توصیه مهم در این رابطه این است که نخود آبگوشتی را باید نهایتا تا 24 ساعت در آب خیس کرد. اگر بیشتر از این داخل آب باشد یا آب آن دائما عوض شود، نشاسته نخود از بین می‌رود و دیگر چسبندگی لازم را ندارد و موقع سرخ شدن داخل روغن وا می‌رود.

توصیه می‌شود برای طعم‌دهی به فلافل از سیر استفاده کنید و هرگز از پودر سیر استفاده نکنید. پودر سیر طعم خوبی به فلافل نمی‌دهد.

اضافه کردن سبزی علاوه بر اینکه عطر و رنگ خوبی به فلافل می‌دهد موجب پوک شدن آن نیز می‌شود.

اضافه کردن ادویه‌ها به فلافل تا حدی اختیاری است، حتی ادویه‌های آماده فلافل نیز در بازار موجود هستند. با این حال تخم گشنیز، زیره و زرد چوبه از مهم‌ترین ادویه‌های این خوراک خوشمزه هستند.

فلافل را می‌توانید با سس‌ گوجه فرنگی تند، سس فلفل تند، سس انبه به همراه انواع ترشی‌ها یا خیار شور میل کنید. اگر فرصت کافی جهت تهیه فلافل را ندارید می توانید فلافل نیمه آماده و منجمد گیلانی استفاده کنید.

چرا فلافل خانگی سفت می‌شود؟

یکی از مشکلاتی که ممکن است در زمان درست کردن فلافل خانگی با آن مواجه شوید خشک شدن فلافل‌ها است. چندین اشتباه باعث خشک شدن فلافل می‌شود:

  • زمانی که فلافل‌ها را سرخ می‌کنید روغن باید کاملا داغ باشد. یک علت مهم سفت شدن فلافل سرد بودن روغن است. اگر روغن به اندازه کافی داغ نباشد فلافل در حین سرخ شدن روغن بیشتری جذب می‌کند و بافت آن نیز سفت و ناخوشایند می‌شود.
  • اضافه کردن بیش از حد آرد، تخم مرغ و سیب زمینی نیز از علل عمده سفت شدن فلافل است. معمولا نیازی به اضافه کردن این اقلام نیست اما درصورتی که می‌خواهید از آن‌ها استفاده کنید باید تناسب نخود با این مواد را در نظر بگیرید تا فلافل‌ها خشک نشود.
  • یک علت دیگر خشک و سفت شدن بیش از حد فلافل‌ها، خشک و بی آب بودن بودن مایه فلافل است. یک ترفند جالب که در این مواقع انجام می‌شود اضافه کردن مقدار خیلی کم آب به مایه فلافل خیلی خشک است. آب به چسبندگی و نرم شدن فلافل‌ها کمک می‌کند.
  • خیس کردن نخودها با آب داغ یا ولرم نیز از علل خشک شدن فلافل‌ها است. نخودها را باید با آب خنک خیس کنید تا فلافلی ایده‌آل داشته باشید.

سوالات متداول

1.برای درست کردن فلافل نخود چند ساعت باید خیسانده شود؟

نخود باید از 12 تا 24 ساعت در آب خنک خیسانده شود. خیس خوردن بیش از حد باعث می‌شود نشاسته نخود از بین برود و مایه فلافل چسبندگی لازم را نداشته باشد.

2. چرا فلافل‌ها خشک و سفت می‌شوند؟

علل مختلفی مانند خسیاندن نخود در آب گرم، اضافه کردن بیش از حد سیب زمینی، آرد و تخم مرغ به مایه فلافل، خشک بودن بیش از حد مایه فلافل و داغ نبودن روغن باعث سفت شدن فلافل می‌شوند.

3. به چه علت فلافل‌ها در روغن وا می‌روند؟

عدم چسبندگی مایه فلافل مهم‌ترین عامل وا رفتن فلافل‌ها است. در اثر خیس کردن بیش از حد نخودها، ورز ندادن و استراحت نکردن مایه فلافل و چرخ کردن بیش از حد نخودها چسبندگی مواد را کم می‌کند. همچنین داغ نبودن روغن نیز باعث وا رفتن فلافل‌ها می‌شود.

4. فلافل را چگونه باید سرخ کرد؟

روش معمول سرخ کردن در روغن خیلی زیاد و است به طوری که فلافل‌ها باید در روغن غوطه ور باشند.


  1         2         3         4         5      

+