طرز تهیه خورشت کرفس

طرز تهیه خورشت کرفس

Share

این خورشت همچنین حاوی سبزی‌هایی از جمله کرفس، نعنا و جعفری است و لازم است برای تهیه خورشت کرفسی لذیذ مقادیر متناسبی از هر یک از این سبزیجات تهیه، خرد و سرخ شود.

برای به دست آمدن و جا افتادن آن نیز باید زمانی بیشتر را نسبت به پخت سایر خوراک‌ها و خورشت ها به آن اختصاص داد.

در ادامه دستور تهیه‌ی خورشت کرفس لذیذ و اصیل را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

البته لازم به ذکر است که این خورشت را می‌توان به دو صورت تهیه کرد. روش اول به صورت آبپز برای کسانی که در مصرف چربی محدودیت دارند و روش دوم سرخ کردن. همچنین می‌توان این خورشت را به عنوان غذایی برای گیاه‌خواران در نظر گرفت و از اضافه کردن گوشت در مراحل پخت آن جلوگیری کرد.

  • مواد لازم برای تهیه خورشت کرفس (برای 4 نفر):
  • 300 گرم گوشت خورشتی
  • 150 گرم نعناع
  • 400 گرم کرفس
  • 150 گرم جعفری
  • 1 عدد پیاز بزرگ
  • 1 قاشق رب (در صورت تمایل)
  • زردچوبه، نمک، فلفل سیاه به مقدار کافی
  • آبلیمو و یا آیغوره به میزان دلخواه

طرز تهیه خورشت کرفس

در ابتدای امر لازم است تا کرفس‌ها را به خوبی شسته و سپس اقدام به جدا کردن برگ‌های کرفس از ساقه‌ آن بکنید.

سپس ساقه‌های کرفس را با استفاده از چاقو به قطعاتی به اندازه 1 تا 1.5 سانتی متری خرد کنید.

پیاز را به صورت نگینی خرد کرده، مقداری روغن مایع در ظرفی که برای پخت خورشت درنظر دارید ریخته، پیازها را اضافه کنید، تفت داده و اجازه دهید تا سبک، نرم و شفاف شوند. همچنین برای سهولت کار می توانید از پیاز سرخ شده گیلانی استفاده کنید.

بعد از آن میزان کافی زردچوبه را به پیاز در حال سرخ شدن اضافه کنید و تفت دادن را ادامه دهید تا زردچوبه به خوبی به خورد پیاز برود.

گوشت‌ها را در اندازه‌‌ای مناسب (قطعات متوسط) به طوری که کوچک و یا بزرگ بودن آن باعث برهم خوردن زیبایی ظاهری خورشت نشود به صورت قورمه‌ای خرد کنید و به باقی مواد بیافزایید.

حال گوشت را به همراه پیاز و زردچوبه موجود در قابلمه تفت داده تا تغییر رنگ بدهد. تفت دادن گوشت باعث ایجاد طعمی لذیذتر در خورش می‌شود البته باید توجه داشت بیش از اندازه انجام دادن این کار باعث سفت شدن گوشت و در نتیجه دیرتر پخته شدن آن می‌شود.

اگر تمایل به اضافه کردن رب در این خورشت دارید می‌توانید در این مرحله از یک قاشق غذاخوری رب استفاده کرده و آن را با پیاز و گوشت تفت دهید تا خامی آن به خوبی گرفته شود.

حال نوبت به اضافه کردن ساقه‌های کرفس می‌رسد. ساقه‌های خرد شده‌ی کرفس را به باقی موارد درون قابلمه اضافه کنید و کمی تفت دهید. البته به نحوی که حالت اصلی خود را از دست ندهد و شمایل خود را حفظ کند. همچنین در نظر داشته باشید که تفت دادن ساقه‌های کرفس بیش از مقداری که باید باعث خشک و سفت شدن آن خواهد شد. می توانید از کنسرو کرفس سرخ شده گیلانی استفاده نمائید.

بعد از تفت دادن ساقه‌های کرفس به میزان مطلوب به اندازه‌ی 2 تا 3 لیوان آب به مواد درون قابلمه اضافه کنید و حرارت زیر ظرف را ملایم کرده و اجازه دهید تا گوشت و ساقه‌های کرفس به پختی مطلوب برسند.

تقریبا بعد از گذشت زمانی در حدود 2 تا 2.5 ساعت تا پختن ساقه‌های کرفس و گوشت وقت لازم است. در این حین برگ‌های کرفس، نعناع و جعفری را به صورت ساطوری کاملا ریز و خرد کرده و به همراه مقداری روغن مایع سرخ کنید. در این مرحله همچنین می‌توانید از کنسرو نعناع و جعفری سرخ شده گیلانی برای سهولت در کار نیز استفاده نمایید.

در صورت تمایل به داشتن خورشی با رنگ تیره‌تر لازم است تا برگ کرفس، نعناع و جعفری را به میزان بیشتری تفت دهید البته این کار باعث از دست رفتن خواص و ارزش غذایی آن‌ها می‌شود.

در 1 ساعت باقی مانده از زمان پخت ساقه‌های کرفس و گوشت سبزیجاتی را که از قبل تفت داده‌اید به مواد درون قابلمه اضافه کنید. با پخته شدن گوشت به طور کامل نوبت به اضافه کردن نمک و فلفل می‌رسد. در ادامه نیز برای داشتن طعمی ترش می‌توانید به سلیقه‌ی خود از آبغوره، آبلیموی ترش و یا تمرهندی که صاف شده باشد برای خورشت کرفس استفاده نمایید.

بعد از اضافه کردن تمامی مواد در حدود 30 تا 45 دقیقه دیگر خورشت را با حرارت ملایم روی اجاق قرار دهید تا به اندازه‌ی مطلوب طعم‌ها با یکدیگر ترکیب شوند و خورشت به خوبی جا بیفتد و روغن بیاندازد.

بعد از آماده شدن خورشت را به همراه برنج نوش جان کنید.

نکات مهم در پخت خورشت کرفس

  • بهتر است برای پخت این خورشت از کرفس تازه استفاده شود
  • برای داشتن خورشتی با غلظت مناسب و خوشرنگ بهتر است فقط از برگ کرفس استفاده نکنید و نعناع جعفری را نیز با آن ترکیب کنید چون استفاده از کرفس به تنهایی باعث می‌شود تا خورشتی آبکی به دست آید.
  • خورشت کرفس را برای زمانی درنظر بگیرید که امکان پخت آن با حرارت ملایم و به مدت زمان زیاد وجود داشته باشد زیرا برای تهیه خورشت کرفس جا افتاده و خوشمزه حداقل 2.5 تا 3 ساعت تایم لازم است.
  • گوشت مناسب برای پخت این خورشت گوشت سردست گوسفند می‌باشد.
  • اگر تمایل به استفاده از گوشت گوساله دارید بهتر است از گوشت مغز ران گوساله استفاده نمایید.
  • خورشت کرفس از جمله‌ خورشتهایی است که به صورت کم آب باید تهیه شود زیرا ساقه‌های کرفس میزان بالایی آب دارد و در صورت اضافه کردن آب بیشتر از میزان لازم خورشی آبکی تهیه می‌شود.
  • برای خوش طعم‌تر شدن خورشت کرفس می‌توانید به جای آب، از عصاره گوشت یا استاک استفاده نمایید. فقط توجه داشته باشد که عصاره‌ها معمولا دارای مقادیر زیادی نمک هستند پس لازم است بعد از استفاده از آن‌ها ابتدا خورشت را چشیده و در صورت لزوم به آن نمک اضافه کنید تا خورشت شور نشود.
  • برای اینکه خورشت کرفس به خوبی روغن بیاندازد مرتب آن را هم نزنید. همچنین می‌توانید به خورشت در حال جوشیدن تکه‌ای یخ اضافه کنید تا با وارد شدن شوک به آن روغن آزاد کند.


  1         2         3         4         5      

+