​فواید رب گوجه فرنگی برای سلامتی

​فواید رب گوجه فرنگی برای سلامتی

Share

رب گوجه فرنگی بدون پوست پخته شده است. ساعت های طولانی پختن، گوجه فرنگی ها را با کاهش رطوبت اضافی، به حالت رب در می آورد. رب گوجه فرنگی که در شیشه یا قوطی موجود است، طعم گوجه فرنگی غلیظ دارد. رب گوجه فرنگی منبعی از چندین ماده مغذی است و همچنین دارای ترکیباتی است که در گوجه فرنگی خام چندان موجود نیست و آن را به یک افزودنی سالم در دستور العمل ها تبدیل می کند.

مواد مغذی

یک قاشق غذاخوری یک وعده رب گوجه فرنگی حاوی تنها 13 کالری و بدون چربی است، به این معنی که موجب افزایش وزن نمی شود. همچنین 244 واحد ویتامین A را فراهم می کند که برای سلامت بینایی، تولید مثل و رشد جنین مهم است. اگرچه رب گوجه فرنگی به اندازه گوجه فرنگی تازه از نظر ویتامین C غنی نیست، اما همچنان 3.5 میلی گرم از این آنتی اکسیدان را تامین می کند که ایمنی و ترمیم بافت ها را بهبود می بخشد. همچنین منبع ویتامین K و چندین ویتامین B است. رب گوجه‌فرنگی در هر قاشق غذاخوری حاوی 0.5 میلی‌گرم آهن است که به عملکرد مناسب گلبول‌های قرمز خون کمک می‌کند. رب گوجه فرنگی 162 میلی گرم پتاسیم در هر قاشق غذاخوری برای کمک به بدن شما در تنظیم ذخایر مایعات و مواد معدنی دارد.

آنتی اکسیدان ها

آنتی اکسیدان ها ترکیباتی هستند که رادیکال های آزاد در بدن مرتبط با بیماری و پیری را از بین می برند. مطالعه‌ای که در مجله کشاورزی و شیمی مواد غذایی منتشر شد، نشان داد که فرآیند تولید گرم کردن گوجه‌فرنگی، فعالیت آنتی‌اکسیدانی کل گوجه‌فرنگی، به‌ویژه لیکوپن را افزایش می‌دهد. مصرف زیاد محصولات گوجه فرنگی حاوی لیکوپن با کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات مرتبط است.

محافظت از پوست

مصرف رب گوجه فرنگی ممکن است به محافظت از شما در برابر گرگرفتگی که در نتیجه قرار گرفتن در معرض نور ماوراء بنفش رخ می دهد کمک کند. "ژورنال تغذیه" مطالعه ای را منتشر کرد که نشان می داد مصرف 40 گرم رب گوجه فرنگی با 10 گرم روغن زیتون در طی 10 هفته منجر به کاهش آفتاب سوختگی می شود. محققان لیکوپن موجود در خمیر را علت این نتیجه مثبت می دانند. در مجله "British Journal of Dermatology"، یک مطالعه نشان داد که مصرف 55 گرم رب گوجه فرنگی در طول 12 هفته، محافظت در برابر آسیب های وارد شده به پوست به دلیل قرار گرفتن در معرض نور خورشید را فراهم می کند.

برای بهره مندی از خواص رب گوجه فرنگی، پیشنهاد ما به شما رب گوجه فرنگی گیلانی، که دستچینی از بهترین گوجه های استان فارس که عطر و رنگ آن از بهترین های دنیاست.


سارا رضایی

عالی

  1         2         3         4         5      

+