طرز تهیه سمبوسه اصل

طرز تهیه سمبوسه اصل

Share

اگر می‌خواهید یک سمبوسه اصل آبادانی با ادویه مخصوص تهیه کنید، ادامه این مطلب را از دست ندهید.

طرز تهیه سمبوسه اصل بازاری با سس مخصوص

برای تهیه سمبوسه فقط به چند سیب زمینی، سبزی‌هایی مانند جعفری و گشنیز و چند مدل ادویه نیاز دارید. این مواد را مطابق دستور زیر تهیه کنید و در نان بپچید و سرخ کنید. به همین راحتی، یک سبموسه خانگی با طعمی بازاری خواهید داشت.

آماده سازی ادویه مخصوص سمبوسه بازاری:

یک قاشق چایخوری تخم رازیانه، 2 قاشق چایخوری تخم گشنیز، یک قاشق چایخوری آویشن، نصف قاشق چایخوری فلفل، نوک قاشق چایخوری زنجبیل و یک و نیم قاشق چایخوری پودر سیر را داخل یک تابه بریزید. تابه را روی شعله و بالا نگه دارید یک دقیقه تابه را روی حرارت تکان دهید تا عطر ادویه‌ها بلند شود. اگر تابه را روی حرارت مستقیم قرار می‌دهید، فقط ده ثانیه ادویه‌ها را تف دهید. ادویه‌ها نیازی به تفت اضافه ندارند. بعد از تفت دادن، ادویه‌ها را داخل یک هاون کوچک نیم کوب کنید.

آماده‌سازی سیب زمینی‌ها:

700 گرم سیب زمینی را آبپز کنید، پوست بگیرید و ریز خرد کنید. در برخی از رسپی‌های طرز تهیه سبموسه سیب زمینی را کمی با چنگال له می‌کنند. اما توجه داشته باشید که سیب زمینی‌های سمبوسه نباید زیاد له و پوره شوند.

تهیه مواد داخل سمبوسه:

ادویه‌ها، 2 قاشق روغن، کمی نمک، دو قاشق گشنیز یا جعفری خشک را به سیب زمینی اضافه کنید و کمی هم بزنید.

پیچیدن سمبوسه:

یک نان لواش را از وسط یک برش طولی بزنید.

کمی از مواد را یک قسمت انتهایی نان بریزید. نان را به صورت مثلثی تا بزنید. در آخر، سمبوسه را با قسمت اضافه نان را ببندید.

سرخ کردن سمبوسه:

کمی روغن داخل تابه بریزید. اجازه دهید روغن کمی داغ شود. سمبوسه‌ها را داخل روغن قرار دهید و هر دو طرف آن‌ها را سرخ کنید. روغن زیاد داخل تابه نریزید زیرا روغن اضافی بیش از حد داغ و سوخته می‌شود و مضر است.

دیدید که تهیه سمبوسه چقدر آسان است. سمبوسه نیمه آماده منجمد گیلانی نیز مانند یک غذای خانگی، سالم و خوش طعم و عطر در سوپرمارکت‌ها در دسترس است. این سمبوسه‌های آماده برای زمان‌هایی که وقت پخت و پز ندارید و یک غذای خوشمزه لازم دارید، پیشنهادی عالی هستند.

فوت و فن‌های طرز تهیه سمبوسه خانگی

هر چند در سمبوسه اصل جنوبی فقط از سیب زمینی استفاده می‌شود اما می‌توانید به دلخواه به آن کمی سوسیس سرخ شده، گوشت چرخ کرده یا مرغ نیز اضافه کنید. بدین ترتیب، سمبوسه شما سرشار از پروتئین خواهد شد.

سبزی‌ را می‌توانید به صورت خشک یا تازه در سمبوسه استفاده کنید. استفاده از سبزی‌های جعفری و گشنیز محصولات گیلانی طعم سمبوسه را عالی می‌کند.

اگر سبموسه سرخ شده در روغن دوست ندارید، در فر نیز می‌توانید آن را تهیه کنید. برای اینکار دو طرف سمبوسه‌ها را روغن بزنید و در فر قرار دهید تا برشته شوند.

با اضافه کردن مقداری پنیر پیتزا به مواد میانی این غذا، سمبوسه‌هایی با طعم جدید خواهید داشت.

هر چند طرز تهیه سمبوسه آسان است اما سرخ کردن آن باید با دقت انجام شود. نان در روغن داغ سریع سرخ می‌شود پس، حواستان باشد سمبوسه‌ها را سریع پشت و رو کنید تا نان لواش نسوزد.

سس مخصوص سمبوسه

سمبوسه در بازار با سس‌های مختلف انبه و گوجه فرنگی سرو می‌شود. حال که طرز تهیه سمبوسه را یاد گرفتید خوب است که چند مدل سس نیز برای این غذا یاد بگیرید. هر کدام از سس‌های زیر را که دوست داشتید درست کنید و در کنار سمبوسه‌های خود از آن‌ لذت ببرید.

1.سس گوجه فرنگی مخصوص سمبوسه:

برای سس مخصوص دو عدد گوجه فرنگی را خرد کنید و داخل مخلوط کن بریزید.

به گوجه‌ها یک حبه سیر، یک عدد فلفل قرمز تند خرد کرده نیز اضافه کنید.

دو قاشق روغن، کمی نمک، یک چهارم قاشق چای خوری پودر تخم گشنیز و نصف قاشق چای خوری پودر پیاز و نصف پیمانه آب را نیز داخل مخلوط کن بریزد.

این مواد را به خوبی میکس کنید.

زمانی که مواد مخلوط شدند، آن‌ها را داخل یک قابمله بریزید. قابلمه را روی شعله قرار دهید تا سس کم کم بجوشد و آب آن کشیده شود.

این سس غلیظ و خوش رنگ در کنار سمبوسه نیمه آماده منجمد گیلانی عالی می‌شود.

2. سس مخصوص سمبوسه با پودر انبه:

1. دو قاشق غذاخوری رب را در روغن تفت بدهید. زمانی که رب کمی سرخ شد، روغن اضافی را خارج کنید و رب را دوباره روی شعله قرار دهید.

2. سه قاشق غذاخوری سرکه، یک فنجان آب و کمی نمک و فلفل را اضافه کنید و هم بزنید تا سس یکدست شود.

3. سپس شیره 100 گرم تمر هندی را نیز اضافه کنید و هم بزنید.

4. در آخر، یک قاشق چایخوری سس خردل، یک قاشق چایخوری پودر تخم گشنیز، یک قاشق غذا خوری پودر انبه و یک قاشق چای خوری پودر سیر را نیز اضافه کنید و مخلوط کنید.

5. اجازه دهید سس کمی بجوشد و غلیظ شود. سپس شعله را خاموش کنید تا سس خنک و آماده سرو شود.

3. سس انبه تازه اصل:

1.یک انبه تازه را پوست بگیرید، با نصف فنجان آب داخل میکسر بریزید.

2. انبه میکس شده را داخل تابه بریزید تابه را روی شعله ملایم قرار دهید و هم بزنید. نصف قاشق چایخوری شکر به آن اضافه کنید.

3. یک قاشق چای‌خوری نشاسته را داخل نصف فنجان آب سرد بریزید و هم بزنید. سپس نشاسته را داخل مخلوط انبه بریزید.

4. نصف قاشق فلفل قرمز نیز اضافه کنید.

5. بعد از چند دقیقه که سس جوشید و غلیظ شد، شعله را خاموش کنید. نصف استکان سرکه سفید بریزید و اجازه دهید سس کاملا خنک شود و بعد سرو کنید.

سوالات متداول

1.مواد اصلی سمبوسه چیست؟

سیب زمینی، جعفری و شنبلیله و ادویه مخصوص مانند تخم گشنیز، آویشن، تخم رازیانه، فلفل قرمز، فلفل سیاه و پودر سیر مواد اصلی سمبوسه هستند. سمبوسه اصل به دلیل فلفل زیادی طعم تندی دارد.

2. آیا می‌توان در سمبوسه گوشت و سایر مواد نیز استفاده کرد؟

بله. به دلخواه می‌توان از گوشت چرخ شده، تکه‌های ریز ‌مرغ، قارچ، سوسیس و حتی کالباس و پیازچه نیز همراه با سیب زمینی استفاده کرد.

3. سس‌ مخصوص سمبوسه چیست؟

معمولا سبموسه با سس‌های گوجه‌ فرنگی مخصوص و سس انبه مخصوص سرو می‌شود. در این سس‌ها معمولا از سرکه، شکر، فلفل و سایر ادویه‌ها به دلخواه استفاده می‌شود.

4. چگونه سبموسه با روغن خیلی کم درست کنیم؟

برای تهیه سمبوسه کم روغن می‌توانید به سمبوسه‌ها کمی روغن بزنید و بجای سرخ کردن آن‌ها را داخل فر قرار دهید تا برشته شوند.

5. آیا می‌توان در سمبوسه به جای سبزی تازه از خشک استفاده کرد؟

بله سبزی‌های خشک نظیر جعفری و گشنیز عطر و طعم بی‌نظیری به سمبوسه می‌دهند.


  1         2         3         4         5      

+