خواص توت فرنگی

خواص توت فرنگی

Share

توت فرنگی میوه‌ای ظریف است که خیلی سریع فاسد می‌شود و نیاز به نگهداری در مکان خشک و خنک دارد. توت فرنگی با ظاهری جذاب خواص فراوانی برای بدن دارد.
در این مطلب برخی از خواص توت فرنگی را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

ارزش غذایی توت فرنگی

این میوه تابستانی حاوی برخی ویتامین‌ها، فیبر و به ویژه سطوح بالایی از آنتی اکسیدان‌ها است. توت فرنگی جزو 20 میوه برتر با سطح آنتی اکسیدان بالا است. گفته می‌شود یک وعده ( حدود هشت عدد) توت فرنگی ویتامین C بیشتری نسبت به یک پرتقال دارد.

مواد معدنی نیز در توت فرنگی به فور یافت می‌شوند. این میوه منبع خوبی برای منگنز و پتاسیم محسوب می‌شود و حاوی مقادیری کلسیم، آهن، فولات و منیزیم است.

ارزش غذایی 100 گرم توت فرنگی

  • کالری: 32
  • آب: 91 گرم
  • کربوهیدرات: 7/7 گرم
  • چربی: 3/0 گرم
  • پروتئین: 7/0 گرم
  • قند: 9/4 گرم
  • فیبر: 2 گرم
  • ویتامین A: 17 IU
  • فولات: 35 میکروگرم
  • ویتامین C: 58 میلی گرم
  • نیاسین (B3): 39/0 میلی گرم
  • ویتامین K: 2/2 میکروگرم
  • ویتامین E: 29/0 میلی گرم
  • کلسیم: 16 میلی گرم
  • سدیم: 1 میلی گرم
  • پتاسیم: 220 میلی گرم
  • منیزیم: 19 میلی گرم

در کل، توت فرنگی با محتوای فیبر و ویتامین بالا فواید زیادی برای بدن دارد. توت فرنگی نسبت به میوه‌هایی مانند سیب یا موز کالری و قند کمتری دارد، اما سرشار از فیبر و سایر مواد مغذی ضروری است.

• ویتامین‌ها و آنتی اکسیدان‌ها

ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌های موجود در توت‌فرنگی فواید زیادی برای بدن دارند. توت فرنگی به میزان زیادی ویتامین C با خاصیت آنتی اکسیدانی دارد. ویتامین C به همرا پلی فنول ترکیبات آنتی اکسیدانی مهم در توت فرنگی هستند که به پیشگیری از برخی بیماری‌ها کمک می‌کنند. خوردن روزی چند عدد توت فرنگی سطح آنتی اکسیدان‌های بدن را افزایش می‌دهند

به طور کلی، آنتی اکسیدان‌ها رادیکال‌های آزاد را در بدن خنثی می‌کنند و از سلول‌ها و بافت‌های بدن محافظت می‌کند. بدین ترتیب، آنتی اکسیدان‌ها با مهار رادیکال‌های آزاد به کاهش التهاب مزمن و مشکلات سلامت مرتبط با آن مانند بیماری‌های قلبی عروقی و دیابت کمک می‌کنند.

برخی متخصصان تغذیه معتقدند آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند فلاونوئیدها و اسیدهای فنولیک موجود در توت فرنگی موجب کاهش التهاب بدن می‌شوند.

آنتی اکسیدان‌هایی به نام آنتوسیانین مسئول رنگ قرمز در توت فرنگی هستند. هر چه توت فرنگی‌ها رسیده‌تر باشند مقدار آنتوسیانین نیز افزایش می‌یابد. بنابراین میوه قرمزتر، آنتی اکسیدان و خاصیت بیشتری دارد.

• کربوهیدرات‌ها

توت فرنگی تازه حاوی آب زیاد است (حدود 91 درصد) بنابراین، محتوای کل کربوهیدرات آن بسیار کم است. میزان زیادی از این کربوهیدرات‌ به شکل قندهای ساده مانند گلوکز، فروکتوز و ساکارز است و مقداری از آن نیز از جنس فیبر است.

شاخص گلیسمی در توت فرنگی 40 است که نسبتاً پایین است. این شاخص سرعت آزاد شدن قند غذا در خون را نشان می‌دهد. شاخص گلیسمی پایین به معنای این است که توت فرنگی منجر به افزایش ناگهانی سطح قند خون نمی‌شود و بدین ترتیب، برای افراد مبتلا به دیابت بی‌خطر است.

• فیبر

حدود 26 درصد از محتوای کربوهیدرات توت فرنگی از نوع فیبر است. هر 100 گرم توت فرنگی حدود 2 گرم فیبر دارد. رشته‌های فیبر در بدن برای تغذیه باکتری‌های مفید روده و بهبود سلامت و عملکرد دستگاه گوارش ضروری هستند. مصرف فیبر بالا برای کاهش وزن و پیشگیری از بسیاری بیماری‌ها مفید است.

• مواد معدنی

فراوان‌ترین مواد معدنی موجود در توت فرنگی عبارتند از منگنز، فولات و پتاسیم. منگنز یک عنصر کمیاب است که برای بسیاری از فرآیندهای بدن مهم است. فولات یا ویتامینB9 نیز به رشد طبیعی بافت‌ها و عملکرد سلولی کمک می‌کند و برای زنان باردار و افراد مسن‌تر ضروری است. پتاسیم نیز در بسیاری از عملکردهای ضروری بدن مانند تنظیم فشار خون نقش دارد.

آهن، مس، منیزیم، فسفر و ویتامین های B6، K و E نیز به میزان کمتری در توت فرنگی وجود دارند.

جهت سفارش توت فرنگی تازه منجمد گیلانی کلیک کنید.

خواص توت فرنگی برای سلامتی بدن

ویتامین‌ها و مواد معدنی فراوان در توت فرنگی تضمین کننده سلامت بدن هستند. کارکرد قلب، پوست، مو و سایر ارگان‌های بدن با مصرف منظم تمام میوه‌ها از جمله توت فرنگی بهتر می‌شود. برخی از فواید و خواص توت فرنگی برای بدن:

• محافظت از پوست

اکسیدان‌های توت فرنگی با اثرات ضد التهابی از آسیب‌های پوستی جلوگیری می‌کنند. در یک مطالعه نشان داده شد مواد آرایشی بهداشتی حاوی توت‌فرنگی به‌ویژه زمانی که با کوآنزیم Q10 ترکیب شوند از پوست در معرض اشعه مضر فرابنفش A محافظت می‌کنند. همچنین، ویتامین C موجود در توت فرنگی نیز سنتز کلاژن و خاصیت ارتجاعی پوست را افزایش می‌دهد.

تقویت مو

توت فرنگی سرشار از مواد مغذی حیاتی برای تقویت و حفظ سلامت مو است. ویتامین C به تقویت فولیکول‌های مو کمک می‌کند و آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد را کاهش می‌دهد. توت فرنگی با افزایش تولید کلاژن باعث می شود موها قوی‌تر، براق‌تر و غیر شکننده شوند.

اسید الاژیک توت فرنگی باعث افزایش جریان خون در پوست سر شده و احتمال ریزش مو را کاهش می‌دهد. همچنین، این میوه دارای خواص ضد قارچی و ضد باکتریایی است و برای درمان شوره پوست سر مفید است.

• بهبود علائم آرتروز

فواید ضد التهابی توت فرنگی به محافظت از قسمت‌های مختلف بدن از جمله مفاصل کمک می‌کند. بنابراین، توت فرنگی می‌تواند درد و تورم را در افراد مبتلا به آرتروز و زانو درد تا حدی کاهش دهد. در یک مطالعه نشان داده شد، درد و التهاب در افراد بزرگسالی که به مدت 24 هفته هر روز 50 گرم توت فرنگی مي‌خوردند، کاهش یافت.

• کاهش خطر بیماری‌های قلب

مصرف توت فرنگی می‌تواند خطر ابتلا به بیماری قلبی را نیز کاهش دهد. ترکیباتی مانند آنتوسیانین‌ها در توت فرنگی فشار خون و سطح کلسترول را کنترل می‌کنند و بدین ترتیب، کمک زیادی به سلامت سیستم قلبی عروقی می‌کنند. در برخی مطالعات نشان داده شده است که مصرف توت فرنگی باعث کاهش چربی خون و فشار خون سیستولیک می‌شود. بر اساس یک مطالعه بر روی افراد میانسال، توت فرنگی می‌تواند کلسترول خوب یا HDL ، فشار خون و عملکرد پلاکت‌های خون را کنترل کند.

• حفظ سلامت مغز

با افزایش سن عملکرد شناختی مغز دچار مشکل می‌شود. با مصرف طولانی‌مدت توت‌فرنگی برخی ترکیبات مانند پلی فنول‌ها سلامت مغز را بهبود می‌دهند و به حفظ عملکرد شناختی مغز در سنین بالا کمک می‌کنند. گفته می‌شود توت فرنگی دارای اثرات محافظت کننده عصبی است.

• بهبود هضم

فیبر مهم‌ترین عامل در سلامت دستگاه گوارش و هضم مناسب غذا است. فیبر موجود در توت فرنگی به هضم مناسب، جلوگیری از یبوست و تغذیه باکتری‌های مفید در روده کمک می‌کند. علاوه بر این، دریافت مناسب فیبر به حفظ سلامت متابولیک کلی بدن، سلامت قلب و سایر ارگان‌ها و جلوگیری از سرطان کمک می‌کند.

• کنترل قند خون

توت فرنگی حساسیت به انسولین را در افراد بزرگسال غیر دیابتی افزایش می‌دهد و به کاهش مقاومت به انسولین کمک می‌کند. همچنین، فیبر بالای آن‌ها جذب قند را کاهش می‌دهد، این ویژگی آن‌ها را به گزینه‌ای عالی برای تنظیم سطح قند خون تبدیل می‌کند.

با وجود تمام این اثرات مثبت، توت فرنگی‌ها در برخی از افراد بخصوص کودکان ایجاد حساسیت می‌کند. توت‌فرنگی حاوی پروتئینی است که در افرادی که به گرده گیاهان حساس هستند، علائمی ایجاد می‌کند.

این علائم شایع حساسیت به توت فرنگی عبارتند از: خارش یا سوزن سوزن شدن دهان، کهیر، سردرد، و تورم لب‌ها، صورت، زبان یا گلو، سرگیجه‌، حالت تهوع و همچنین مشکلات تنفسی.

گفته می‌شود ارتباطی بین پروتئین ایجاد کننده آلرژی با آنتوسیانین‌های توت فرنگی وجود دارد. معمولا افراد حساس، به توت فرنگی بی‌رنگ و سفید فاقد آنتوسیانین آلرژی ندارند.

علاوه بر این، توت فرنگی حاوی مواد گواترزا است که ممکن است عملکرد غده تیروئید را در افراد مبتلا به مشکلات تیروئید مختل کند.

سوالات متداول

1.توت فرنگی حاوی چه ویتامین‌ها و مواد معدنی است؟

ویتامین C‌ مهم‌ترین ماده مغذی در توت فرنگی است. علاوه بر آن، توت فرنگی حاوی مقادیر مناسبی از منگنز، منیزیم، آهن، پتاسیم، فولات و کلسیم و انواع آنتی اکسیدان‌ها است.

2. فواید توت فرنگی برای بدن چیست؟

مصرف منظم و طولانی مدت توت فرنگی موجب افزایش ارتقا سلامت پوست، مو، مفاصل، قلب، مغز، دستگاه گوارش و غیره می‌شود.

3. آیا توت فرنگی حساسیت‌زا است؟

بله. توت فرنگی در برخی از افراد می‌تواند ایجاد علائمی همچون سوزش و خارش دهان، حالت تهوع، کهیر، سردرد، تورم لب‌ها، سرگیجه و در موارد حاد مشکلات تنفسی شود. همچنین، مواد گواترزا در توت فرنگی عملکرد غذه تیروئید را مختل می‌کنند.


  1         2         3         4         5      

+