طرز تهیه خورش بامیه خوشمزه

طرز تهیه خورش بامیه خوشمزه

Share


ویتامین C به عملکرد کلی سیستم ایمنی کمک می‌کند، در حالی که ویتامین K1 در لخته شدن خون نقش دارد. علاوه بر این، بامیه کالری و کربوهیدرات کمی دارد و حاوی مقداری پروتئین و فیبر است. بسیاری از میوه‌ها و سبزیجات فاقد پروتئین هستند، که این بامیه تا حدودی منحصر به فرد می‌کند.

یکی از غذاهای معروف جنوبی که با بامیه تهیه می‌شود خورش بامیه است که البته در شهرهای دیگر نیز پرطرفدار است و به سبک‌های مختلف طبخ می‌شود. حتی کنسرو خورش بامیه در سوپر مارکت‌ها نیز در دسترس است که به راحتی و سریع‌ترین زمان آماده سرو می‌شود. درست کردن یک خورش بامیه جاافتاده و لذیذ ترفندهای خاص خودش را دارد. برای دانستن راز یک خورش بامیه خوشمزه و مجلسی با ما در این مطلب همراه باشید.

دستور پخت خورش بامیه مجلسی و جا افتاده

خورش بامیه یک غذای اصیل ایرانی است که خیلی ساده و سریع آماده می‌شود. این خورش در شهرهای مختلف به سبک‌های متفاوتی تهیه مي‌شود. به عنوان مثال، خورش بامیه عربی ادویه بیشتری دارد و کمی تند است یا در برخی از دستورالعمل‌ها در این خورش لپه ریخته می‌شود و در برخی دیگر به جای گوشت گوسفند از گوشت مرغ استفاده می‌شود. برای داشتن یک خورش بامیه تازه و عالی می‌توانید از کنسرو خورش بامیه نیز استفاده کنید. این غذای کنسروی همانند یک غذای خانگی و اصیل، خوشمزه است.

در اینجا ما دو دستورالعمل را برای تهیه خورش بامیه مجلسی و خوشمزه، مرحله به مرحله آموزش می‌دهیم.

طرز تهیه خورش بامیه جنوبی

در خورش بامیه از آبغوره، آبلیمو یا تمر هندی هر کدام به دلخواه می‌توان به عنوان چاشنی استفاده کرد.

مواد اولیه:
  • بامیه: 500 گرم
  • گوشت گوسفندی: 300 گرم
  • پیاز: 1 عدد بزرگ
  • سیر: 3 تا 4 جبه
  • پوره گوجه فرنگی: 2 عدد
  • رب گوجه فرنگی: 1 قاشق غذاخوری
  • زعفران دم کرده: 1 تا 2 قاشق غذاخوری
  • آبغوره: به میزان دلخواه
  • نمک، فلفل و زردچوبه: به میزان دلخواه
دستورالعمل:

1. برای تهیه این خورش ابتدا پیازها را نگینی خرد کنید. داخل قابلمه روغن ریخته و روی حرارت قرار دهید و سپس پیازها را داخل روغن بریزید و سرخ کنید.

2. زمانی که پیاز تفت داده شد، گوشت‌ تکه‌ تکه شده را به قابمله اضافه ‌کنید. گوشت را به خوبی تفت دهید تا طعم بگیرد.

3. بعد از اینکه گوشت تا حدی سرخ شد، نمک، فلفل، زردچوبه و سیر را به آن‌ها اضافه کنید و چند ثانیه دیگر گوشت‌ها را تفت دهید. تفت دادن کوتاه مدت در حد چند ثانیه باعث می‌شود زردچوبه رنگ بگیرد و عطر سیرها بلند شود اما نباید به حدی باشد که سیرها بسوزند.

4. گوجه فرنگی‌های رنده شده و رب را داخل یک تابه دیگر کمی تفت دهید تا هم رنگ آن‌ها باز شود و هم بوی خامی رب و گوجه فرنگی گرفته شود. سپس گوجه فرنگی را به محتویات قابلمه اضافه کنید.

5. در نهایت آب جوشیده را به غذا اضافه کنید و اجازه دهید خورش به جوش آید. زمانی که شروع به جوشیدن کرد شعله را ملایم کنید و اجازه دهید گوشت‌ها پخته شوند.

6. در یک تابه دیگر بامیه‌های شسته شده را داخل روغن تفت دهید تا آب آن‌ها کشیده شود. بامیه را نباید بیش از حد هم زد زیرا خرد و لزج می‌شوند.

7. بعد از 2 تا 3 ساعت که گوشت‌ها کاملا پخت شدند، بامیه‌های تفت داده شده را داخل خورش بریزید و اجازه دهید حدود نیم ساعت دیگر بجوشد تا غذا کاملا جاافتاده شود.

8. یک ربع قبل از خاموش کردن غذا می‌توانید آبغوره و زعفران دم کشیده را به آن اضافه کنید. به جای آبغوره می‌توانید از تمر هندی یا آبلیمو نیز استفاده کنید.

برای اضافه کردن تمر هندی، ابتدا حدود 2 تا 3 قاشق تمر هندی را داخل آب جوش بریزید سپس، آن‌ها را از صافی رد کنید تا هسته‌های آن جدا شوند و عصاره آماده شده را داخل غذا بریزید.

بعد از یک ربع خورش بامیه جاافتاده و لذیذ آماده سرو است.

تهیه خورش بامیه با لپه

خورش بامیه با لپه نیز همانند دستورالعمل بالا است با این تفاوت که لپه نیز به آن اضافه می‌شود.

مواد اولیه:
  • بامیه: 500 گرم
  • گوشت گوسفندی: 300 گرم
  • لپه پخته: یک پیمانه
  • پیاز: یک عدد
  • سیر: 3 تا 4 حبه
  • پوره گوجه فرنگی: 2 عدد
  • رب گوجه فرنگی: 1 قاشق غذاخوری
  • زعفران دم کرده: 1 تا 2 قاشق غذاخوری
  • آبغوره: به میزان دلخواه
  • نمک، فلفل و زردچوبه: به میزان دلخواه
دستورالعمل

1.لپه‌ها را از چند ساعت قبل خیس کنید و دو تا 3 بار آب آن را عوض کنید. آب لپه‌ها را بعد از خیس خوردن دور بریزید و لپه‌ها را چند دقیقه داخل روغن تفت دهید و کنار بگذارید. این کار بوی خامی لپه‌ها را می‌گیرد و اجازه نمی‌دهد لپه‌ها در خورش له شوند.

2. زمانی که لپه‌ها را آماده می‌کنید یک پیاز را خرد کنید و داخل قابمله تفت دهید. بعد از سبک شدن پیازها تکه‌های گوشت‌ را به آن‌ها اضافه کنید تا کمی سرخ شوند.

3. بعد از سرخ شدن گوشت‌ها به آن‌ها نمک فلفل و زردچوبه را اضافه کنید. سیر را نیز در این مرحله اضافه کنید و کمی آن‌ها را تفت دهید تا عطر ادویه‌ها و سیر بلند شود.

4. گوجه فرنگی و رب را نیز در یک تابه دیگر کمی تفت دهید تا بوی خامی آن‌ها گرفته شود و رنگشان باز شود.

5. زمانی که ادویه‌ها را اضافه کردید چند ثانیه بعد باید گوجه و رب را نیز اضافه کنید.

6. در نهایت آب جوشیده را به خورش اضافه کنید و اجازه دهید گوشت‌ها پخته شوند و خورش تا حدی جاافتاده شود.

7. بعد از یک ساعت که از پخت گوشت‌ها گذشت باید لپه‌ها را اضافه کنید. اگر لپه‌ها را از ابتدا به خورش اضافه کنید له می‌شوند.

8. در زمانی که خورش روی شعله می‌جوشد باید بامیه‌ها را داخل روغن کمی تفت دهید. نیازی نیست بامیه‌ها کاملا سرخ شوند. نکته مهم این است که بامیه‌ها شکسته و ضربه خورده نباشند. علاوه بر این، بامیه‌ها را در هنگام سرخ کردن نباید بیش از حد هم زد. رعایت این دو نکته برای لزج نشدن بامیه‌ها داخل خورش بسیار مهم است.

9. نیم ساعت قبل از پخت کامل خورش، بامیه‌ها را به غذا اضافه کنید. مراقب باشید در زمان هم زدن خورش، بامیه‌ها باز نشوند.

10. در یک ربع آخر چاشنی‌های غذا و زعفران دم کرده را اضافه کنید. بهترین چاشنی‌های این غذا آبغوره، آبلیمو یا تمر هندی هستند که یکی از آن‌ها را می‌توانید به دلخواه اضافه کنید. بعد از اضافه کردن چاشنی اجازه بدهید خورش حدود یک ربع دیگر بجوشد و مزه‌ها جذب غذا شوند.

در این زمان خورش بامیه خوشمزه آماده سرو است. خورش بامیه کنسرو شده نیز می‌تواند به خوشمزگی یک غذای خانگی باشد. خورش بامیه کنسروی زمانی که دور از خانه هستید یک ایده عالی است.


  1         2         3         4         5      

+