طرز تهیه سالاد الویه خوشمزه

طرز تهیه سالاد الویه خوشمزه

Share

سینه مرغ آبپز، ژامبون و تخم مرغ نیز به عنوان منابع پروتئینی به آن طعم بی نظیری می‌دهند. در نهایت نیز تمام مواد با سس مایونز مخلوط می‌شوند و سالاد آماده سرو می‌شود.

جالب است که بدانید در اصل منشا این غذا روسیه است و در بسیاری از کشورها به عنوان سالاد روسی شناخته می‌شود. این سالاد برای اولین بار توسط یک آشپز فرانسوی- بلژیکی به نام Lucien Olivier در سال 1860 در رستوران هرمیتاژ، یکی از مشهورترین رستوران های مسکو، تهیه شد. این سالاد به سرعت به یکی از غذاهای محبوب و خاص این رستوران تبدیل شد.

هر چند تهیه الویه ساده به نظر می‌رسد اما برای تهیه یک سالاد الویه حرفه‌ای و خوشمزه توجه به چند نکته ضروری است. پس با ما در این مطلب همراه باشید تا یک الویه خوشمزه با تمام فوت و فن‌ها را به شما آموزش دهیم.

تهیه سالاد الویه مجلسی مرحله به مرحله

سالاد الویه به عنوان یک پیش غذا و حتی غذای اصلی برای مهمانی‌ها عالی و بی‌نظیر است. مخصوصا بچه‌ها که عاشق این سالاد هستند و از این ترکیب خوشمزه و مقوی لذت می‌برند. پس همین الان دست به کار شوید و تمام مواد آن را تهیه کنید و یک الویه بی‌نظیر برای ناهار یا شامتان آماده کنید.

مواد اولیه سالاد الویه برای 4 نفر

  • سیب زمینی: 3 عدد متوسط
  • سینه مرغ: 1 عدد کامل
  • تخم مرغ: 2 عدد
  • خیار شور: 6 عدد
  • نخود فرنگی: 3 تا 4 قاشق
  • ذرت: 3 قاشق
  • سس مایونز: به میزان دلخواه
  • نمک و فلفل: به میزان دلخواه
  • ژامبون: 100 تا 200 گرم
  • هویچ: یک تا دو عدد متوسط
  • آبلیمو: 2 تا 3 قاشق

طرز تهیه سالاد الویه برای 4 نفر

1.در اولیه مرحله باید برخی مواد را بپزید و آماده کنید. برای این منظور ابتدا سیب زمینی‌ها را به خوبی بشویید و آن‌ها را آبپز کنید. شما به تخم مرغ آبپز نیز نیاز دارید برای صرفه جویی در زمان سیب زمینی‌ها و تخم مرغ را همزمان بپزید. اما توجه داشته باشید که تخم مرغ‌ها در حدود 10 دقیقه کاملا پخته می‌شوند، به همین دلیل 2 عدد تخم مرغ را پس از 10 دقیقه جوشیدن از قابمله خارج کنید و اجازه دهیده سیب زمینی‌ها کاملا آبپز شوند.

پوست تخم مرغ‌ها و سیب زمینی‌های پخته شده را جدا کنید و آن‌ها را رنده کنید. بهتر است سیب زمینی‌ها را با رنده ریز رنده کنید تا بهتر با سس و سایر مواد مخلوط شوند. اجازه دهید این مواد در یخچال خنک شوند. اگر دوست دارید تخم مرغ‌ها در سالاد مشخص باشند آن‌ها را با دنده درشت رنده کنید.

2. همزمان که سیب‌ زمینی‌ها و تخم‌مرغ‌ها پخته می‌شوند، سینه‌های مرغ را نیز با یک پیاز خرد شده، نمک، فلفل، زردچوبه و آبلیمو بپزید. توجه داشته باشید که از زرد چوبه به میزان کم در حدود یک قاشق چای خوری استفاده کنید تا سالاد الویه شما طعم تلخ زرد چوبه‌ نگیرد. میزان کم زرد چوبه به رنگ نهایی الویه کمک می‌کند.

زمانی که سینه مرغ‌ کاملا پخته شد آن‌ را ریش ریش کنید و اجازه دهید خنک شود. مرغ را بیش از حد ریز نکنید تا بافت مرغ به خوبی در سالاد مشخص شود.

در کنار سینه مرغ یا بجای مرغ می‌توانید به دلخواه از ژامبون نیز استفاده کنید. ژامبون را برای الویه رنده کنید.

3. نخود فرنگی و ذرت را بپزید. از کنسرو ذرت و نخود فرنگی نیز می‌توانید استفاده کنید که در این صورت نیاز به پختن آن‌ها نیست و کافیست آب اضافی آن‌ها را خارج کنید و ذرت‌ها و نخودفرنگی‌ها را به مواد سالاد اضافه کنید. هر چه کیفیت کنسرو نخود فرنگی و ذرت بیشتر باشد و رنگ زنده‌تری داشته باشند سالاد الویه نیز خوشمزه‌تر و لذیذتر می‌شود.

برای طعم بهتر مرغ‌ها پیشنهاد می‌کنید کمی از نخود فرنگی‌های گیلانی فود را در زمان پخت به آن‌ها اضافه کنید. خواهید دید که سینه‌های مرغ خوشمزه‌تر شده‌اند.

4. خیار شور به سالاد الویه طعم و مزه می‌دهد و جزو جدانشدنی این غذا است. خیار شورها را می‌توانید به دلخواه رنده یا خرد کنید. میزان خیار شورها تقریبا دلخواه است و می‌توانید خیار شور بیشتری به آن اضافه کنید. اگر خیار شورها بیش از حد شور هستند آب اضافی آن‌ها را بگیرید و به سالاد نمک اضافه نکنید.

5. هویچ نیز به دلخواه اضافه می‌شود. هویچ‌ها را بشویید، پوست بگیرید و رنده ریز کنید. از هویچ برای داخل الویه و تزئین آن استفاده کنید.

6. حال نوبت تهیه سس است. اگر می‌خواهید سس مایونز کمتری استفاده کنید توصیه می‌کنیم سس را با نسبت دو به یک با ماست مخلوط کنید. یک تا دو قاشق آبلیمو نیز به آن‌ها اضافه کنید. این مخلوط را به خوبی با چنگال هم بزنید تا یکدست شود. یک تا دو قطره سس گوجه فرنگی نیز به دلخواه اضافه کنید تا طعم سس خاص و متفاوت‌تر شود.

میزان ماست و آبلیمو به دلخواه کم و زیاد می‌شود. اما اگر ماست و آبلیمو را به میزان زیاد اضافه کنید طعم سس بیش از حد تغییر می‌کند و سالاد الویه مزه اصلی خود را نخواهد داشت.

برای طعم‌سازی عالی پیشنهاد می‌کنیم خیارشورها را با سس آماده شده مخلوط کنید و تا زمانی که تمام مواد آماده ‌شوند آن‌‌ها را در یخچال قرار دهید. در این صورت طعم‌های سس و خیار شور به خوبی مخلوط می‌شوند و سالاد الویه خوشمزه‌تر می‌شود.

7. در نهایت نوبت مخلوط کردن مواد است. توجه داشته باشید که در زمان مخلوط کردن مواد باید تمام مواد پخته شده، سرد باشند. در صورتی که مواد گرم باشند مجبور می‌شوید سس بیشتری به مواد اضافه کنید.

برای مخلوط کردن مواد یه یک کاسه بزرگ احتیاج دارید. سیب زمینی، تخم مرغ، سینه مرغ، هویچ، کنسرو ذرت و نخود فرنگی را داخل کاسه بریزید. کمی آن‌ها را هم بزنید تا مخلوط شوند. سپس سس آماده شده را کم کم به مواد اضافه کنید و به خوبی هم بزنید.

اگر مواد الویه زیاد هستند برای اینکه مواد به خوبی با سس مخلوط شوند مواد را به دو قسمت تقسیم کنید و هر قسمت را به خوبی با سس مخلوط کنید.

8. برای سرو سالاد الویه، مواد ترکیب شده را داخل ظرف‌ مخصوص سرو بکشید. روی سالاد را می‌توانید با ایده‌های مختلف با خیار شور، چیپس سیب زمینی، هویچ، کنسرو نخود فرنگی، ذرت، شوید، گوجه فرنگی، گوجه گیلاسی یا گردو تزئين کنید.

در نهایت روی سالاد الویه را سلفون بکشید و در یخچال قرار دهید تا سرد شود.


  1         2         3         4         5      

+