نحوه مزه‌دار کردن جوجه کباب

نحوه مزه‌دار کردن جوجه کباب

Share

با تغییر هر کدام از این مواد می‌توان یک جوجه کباب منحصربه فرد خوشمزه تهیه کرد.

با چند ترفند ساده یک جوجه کباب متفاوت و عالی را آماده کنید.

بهترین روش مزه دار کردن جوجه کباب

جوجه کباب زعفرانی با برنج ایرانی ایده آل برای مهمانی‌ها است. کنسرو جوجه کباب آماده که از قبل مزه‌دار و پخته شده‌ است برای سفر و پیکنیک غذای مناسبی است. این غذای آماده را کافیست گرم کنید و به عنوان یک غذای کامل و خوشمزه با برنج میل کنید.

رعایت برخی از نکات به ظاهر ساده می تواند جوجه کباب شما را خوشمزه‌تر کند.

  • مرغ تازه و گرم را مزه‌دار نکنید بلکه، آن را در یخچال قرار دهید تا چند ساعتی خنک شود. سپس مرغ را روی تخته مخصوص خرد کنید و مواد مرینیت را به آن اضافه کنید.
  • چربی‌های دور مرغ را بگیرید زیرا چربی‌ها می‌سوزند و دود می‌کنند و بوی نامطبوعی به کباب می‌دهند.
  • هر چه مزه‌دار شدن جوجه‌ها به درستی انجام شود در نهایت جوجه کباب بهتری خواهید داشت. زعفران به جوجه کباب رنگ خوبی می‌دهد و بوی زهم آن را نیز می‌گیرد. روغن زیتون یا روغن مایع آفتابگردان کباب را نرم و آبدار می‌کند و اجازه نمی‌دهد کباب خشک شود. آبلیمو و نمک و فلفل نیز جوجه‌ها را طعم‌ بهتری به جوجه‌ها می‌دهند. پیاز و سیر نیز بوی بد مرغ خام را می‌گیرد و جوجه‌ها را خوشمزه‌تر می‌کند.
  • معمولا جوجه خرد شده را حداقل 4 تا 5 ساعت داخل مخلوطی از پیاز و آبلیمو، زعفران، روغن و ادویه‌ می‌خوابانند تا به صورت یکدست مزه‌دار شود. بعد از چند ساعت جوجه‌ها آماده کباب کردن، می‌شوند.
  • علاوه بر این موارد، ممکن است مواد دیگری نیز به جوجه‌ها اضافه کنند که برخی از آن‌ها طعم جوجه‌ها را تند یا بافت آن‌ها را نرم‌تر می‌کنند. فلفل قرمز تند، ماست، خامه، مایونز، خردل، انواع ادویه‌جات به جوجه کباب طعم دلنشینی می‌دهند.

جوجه کباب زعفرانی به روش رستورانی

امروزه با وجود حجم بالای غذای آماده و نیمه آماده در سوپرمارکت‌ها و فروشگاه‌ها آماده‌سازی انواع غذا‌ها به سادگی امکان‌پذیر شده است. اما شاید بخواهید خودتان در خانه جوجه کباب رستورانی و تردی تهیه کنید. این آموزش به شما کمک می‌کند طعم‌سازی خوبی برای جوجه کباب‌های خود داشته باشید.

برای تهیه جوجه کباب ابتدا تکه‌های مرغ را شسته و داخل آبکش قرار می دهیم تا خشک شوند. این اولین مرحله آماده‌سازی جوجه کباب است. می‌توانید از سینه مرغ، ران یا کتف و بال استفاده کنید. برش سینه یا فیله‌ها نیز به روش‌های مختلفی انجام می‌شود. نوع برش‌ها بر طعم گرفتن، بافت بهتر جوجه کباب و نحوه پخت آن تاثیر می‌گذارد. در هر صورت، سعی کنید ضخامت تکه‌های مرغ یکنواخت باشد تا تمام قسمت‌های کباب کاملا مزه‌دار و پخته شوند.

برای تهیه جوجه زعفرانی ابتدا در ظرف بزرگی زعفران دم کرده را روی جوجه‌ها می ریزیم و آن‌ها را کاملا هم می‌زنیم تا زعفران به خورد بافت جوجه برود. نکته مهم این است که اگر زعفران را بعد از سایر مواد اضافه کنید زعفران به خوبی با جوجه‌ها مخلوط نمی‌شود و جوجه‌ها رنگ نمی‌گیرند.

مخلوطی از ماست ترش، مایونز و خردل تهیه می‌کنیم و آن‌ را به جوجه زعفرانی اضافه می‌کنیم و خوب هم می‌زنیم.

پیاز‌ها را خلالی یا حقله‌ای برش می‌زنیم. سعی کنید حلقه‌های پیاز کمی‌ نازک باشند تا بهتر به جوجه‌ها طعم بدهند. فلفل دلمه‌ای را نیز نواری خرد می‌کنیم. این دو را با یکدیگر مخلوط می‌کنیم و کاملا با دست چنگ می‌زنیم تا پیاز و فلفل دلمه آب بیاندازد. سپس آن‌ها را روی جوجه‌ها می‌ریزیم. برای یک کیلوگرم جوجه یک عدد پیاز و یک عدد فلفل دلمه کفایت می‌کند.

ادویه جات برای طعم دهی بهتر به جوجه کباب اضافه می‌شوند. بنابراین باید 1 قاشق غذا خوری نمک، 1 قاشق چای خوری فلفل سفید، 1 قاشق چای خوری پودر زنجبیل، 1 قاشق چای خوری پودر گشنیز، 1 قاشق غذا خوری آویشن، نصف قاشق غذاخوری پاپریکا، 1 قاشق چای‌خوری فلفل قرمز را مخلوط کنیم. هر کدام از ادویه‌ها را می‌توانید به دلخواه حذف کنید. اما این ترکیب بهترین طعم و مزه را به جوجه کباب می‌دهد.

تمام این ادویه‌ها را طی دو مرحله به جوجه‌ها اضافه ‌کنید. در مرحله اول جوجه‌های آغشته به ماست و زعفران را با نیمی از ادویه مخلوط می‌کنیم و سپس بقیه ادویه را اضافه می‌کنیم و دوباره جوجه را هم می‌زنیم. این کار به مخلوط شدن همه قسمت‌های جوجه با ادویه کمک می‌کند. اگر میزان جوجه‌ها زیاد است بهتر است مخلوط کردن را با دست تمیز و دستکش انجام دهید.

فیله مرغ کمی خشک است بنابراین، روغن زیتون لازم است. روغن زیتون بی بو از خشک شدن جوجه کباب جلوگیری می‌کند و علاوه بر آن به مزه‌‌دار شدن جوجه‌ها نیز کمک می‌کند. برای هر یک کیلوگرم جوجه دو قاشق غذا خوری روغن زیتون باکیفیت لازم است. بعد از اضافه کردن روغن روی ظرف را سلفون می‌کشیم و درب آن را می‌گذاریم. اجازه می‌دهیم جوجه‌ها حداقل 4 تا 5 ساعت در یخچال بمانند تا کاملا مزه‌دار شوند.

آبلیمو نیز یک عضو جدا نشدنی جوجه کباب است که طبق برخی از رسپی‌ها بهتر است آن را قبل از به سیخ کشیدن به جوجه‌ها اضافه کنیم. به ازای هر یک کیلوگرم جوجه 40 تا 50 گرم آبلیمو تازه و خانگی مناسب است.

نکته مهم در مخلوط کردن مواد مرینیت با جوجه‌ها این است که جوجه‌ها را بیش از حد ورز ندهید زیرا بافت جوجه‌ها لطیف است و به راحتی خراب می‌شود.

این اصلی‌ترین روش مزه‌دار کردن جوجه کباب است که البته می‌توان ماست و سس را نیز از آن حذف کرد. کنسرو جوجه کباب نیز با دستورالعمل‌های تقریبا مشابه به این آماده می‌شوند و کافیست که آن‌ها را گرم کنید تا یک غذای عالی و خوشمزه داشته باشید. به غیر از این، با روش‌های دیگری نیز می‌توان جوجه کباب با طعم‌های متفاوت و خاص تهیه کرد.

مزه دار کردن جوجه کباب چیلی

این دستور العمل مخصوص کسانی است که به جوجه کباب تند علاقه دارند. در این رسپی فلفل قرمز تند و سس تند استفاده می‌شود و طعم جوجه کباب کمی آتشین خواهد بود.

  • تکه‌های مرغ را شسته و اجازه می‌دهیم خشک شوند. سپس به آن‌ها زعفران می‌زنیم.
  • یک قاشق سرکه را به همراه نمک، فلفل سیاه، پاپریکا، فلفل قرمز تند، پودر سیر، پودر پیاز، پودر گوجه، سس گوجه فرنگی تند را مخلوط می‌کنیم و به جوجه‌ها اضافه می‌کنیم.
  • جوجه‌ها را خوب هم می‌زنیم تا تمام ادویه‌ها و سرکه با جوجه مخلوط شوند.
  • در نهایت کمی روغن زیتون نیز به جوجه‌ها اضافه می‌کنیم. و اجازه می‌دهیم جوجه‌ها در ظرف در بسته در یخچال حداقل 5 ساعت استراحت کنند.

مزه دار کردن جوجه کباب ترش

این جوجه کباب طعم متفاوت‌تری دارد و در آن از موادی مانند گردو، رب انار و سبزی استفاده می‌شود. برای این کباب می‌توانید از فیله یا سینه مرغ استفاده کنید. فیله مرغ به دلیل لطافت بیشتر، توصیه می‌شود.

  • پوست روی فیله‌ها را جدا کنید و آن‌ها را به صورت یکنواخت برش بزنید.
  • به فیله‌های خرد شده یک عدد پیاز خلالی اضافه کنید. می‌توانید پیاز‌ها را کمی فشار دهید تا آب بیاندازند.
  • سبزی‌های ریحان، جعفری، پیازچه و گشنیز را کاملا خرد ‌کنید. برای یک کیلوگرم جوجه سه تا چهار قاشق غذاخوری سبزی نیاز است.
  • به سبزی‌ها حدود 2 قاشق غذاخوری گردو آسیاب شده، یک قاشق خمیر سیر، 2 قاشق نمک، 1 قاشق فلفل سیاه و 1 قاشق فلفل قرمز اضافه کنید. سپس حدود 3 قاشق رب انار ترش نیز به این مخلوط اضافه کنید و خوب هم بزنید.
  • سس انار آماده شده را به مرغ‌ها اضافه کنید و حداقل 5 ساعت جوجه‌ها را داخل ظرف دربسته در یخچال نگهداری کنید تا بافت جوجه‌ها کاملا مزه‌دار شود.

قبل از به سیخ کشیدن جوجه‌ها لازم است که پیازها را از آن‌ها جدا کنید تا روی آتش نسوزند.

مزه‌دار کردن جوجه مکزیکی

اگر به جوجه کباب تند علاقه دارید جوجه مکزیکی مخصوص شما است. برای این رسپی ران، کتف و بال گزینه‌های ایده‌آلی برای این جوجه کباب هستند و سینه مرغ توصیه نمی‌شود. برای تهیه جوجه با استخوان مکزیکی لازم است که:

  • یک عدد فلفل کاپی را خرد کرده به همراه نصف پیاز خرد شده، نصف یک فلفل تند، چند حبه سیر، کمی آبلیمو، یک چهارم قاشق غذا خوری رب گوجه، یک قاشق پودر پول‌بیبر، نصف قاشق غذاخوری آویشن، نصف قاشق تخم گشنیز، نصف قاشق چای‌خوری پودر زیره، 1 قاشق چای خوری نمک و دو قاشق غذا خوری روغن زیتون را داخل مخلوط کن بریزید تا مواد مواد به خوبی میکس شوند.

پودر پولبیبر و رب گوجه فرنگی برای رنگ دهی بهتر به جوجه‌ها اضافه می‌شوند. اما نباید رب بیش از حد استفاده شود زیرا، طعم جوجه کباب را کاملا عوض می‌کند.

  • روی کتف و بال‌ها را چند برش بزنید. این کار به مزه‌دار شدن بهتر کتف و بال کمک می‌کند.
  • سس آماده شده را روی کتف و بال بریزید و خوب هم بزنید. روی ظرف جوجه‌ها را با سلفون بپوشانید و حداقل 5 ساعت آن‌ها را داخل یخچال نگهداری کنید.
  • زمانی که کتف و بال‌ها را به سیخ کشیدید کمی از سس داخل ظرف باقی می‌ماند. روی سس باقی‌ مانده کمی کره بریزید و آن را گرم کنید تا کره آب شود. زمانی که جوجه‌ها روی آتش در حال کباب شدن هستند از این سس کره‌ای با فرچه روی آن‌ها بکشید تا سس به خوبی جذب کباب‌ها شود.

با این چند روش می‌توانید بهترین جوجه کباب‌های مجلسی و متفاوت را تهیه کنید. جوجه کباب‌های کنسروی نیز با رعایت تمام نکات حرفه‌ای تهیه می‌شوند تا شما یک غذای آماده و خوشمزه در کسری از ثانیه داشته باشید.


  1         2         3         4         5      

+