طرز تهیه قورمه سبزی | خورش سبزی ایرانی

طرز تهیه قورمه سبزی | خورش سبزی ایرانی

Share

قورمه سبزی یک غذای ایرانی، خورش سبزی ایرانی متشکل از گوشت، لوبیا قرمز و سبزی قورمه است که مورد علاقه همه ایرانیان است. این غذا به عنوان یکی از برجسته ترین غذاها در میراث آشپزی ایرانی شناخته می شود، یک دستور غذای کلاسیک قدیمی که از مادر به دختر و نسل به نسل منتقل شده است.
فراموش کردن قورمه سبزی برای کسانی که آن را امتحان کرده اند سخت است. شما مسحور عطر بی نظیر آن خواهید شد.
خورش ها بخش بزرگی از غذاهای ایرانی را تشکیل می دهند. قورمه سبزی همراه با فسنجان و قیمه بخش مهمی از سنت آشپزی ما و همچنین رایج ترین خورش هایی است که همه ایرانی ها طبخ می کنند.
 
مواد لازم قورمه سبزی

قورمه از مسیر «قورمغ» به معنی «آب‌پز» در زبان آذری و سبزی در فارسی به معنی سبزی است. این خورش عمدتاً با گوشت سرخ شده عمدتاً گوشت بره، مخلوطی از سبزی سرخ شده، لوبیا و لیموعمانی خشک درست می شود.
گیاهان معطر و خوش طعم قورمه سبزی بیشتر از جعفری، گشنیز، پیازچه و گیاه اصلی آن شنبلیله تشکیل شده است.
 
انواع قورمه سبزی

این خورش در نقاط مختلف ایران با کمی تنوع طبخ می شود. برخی خانواده ها با افزودن کمی رب گوجه فرنگی یا گوجه فرنگی خرد شده آن را طبخ می کنند. تفاوت دیگر می تواند نوع لوبیا باشد. قورمه سبزی بیشتر با لوبیا قرمز پخته می شود، اما لوبیا چیتی یا حتی نخود سیاه نیز رایج است. برخی ممکن است اسفناج و شوید را نیز اضافه کنند و به آن خورش سبزی بگویند.
 
آیا می توانم قورمه سبزی گیاهی درست کنم؟

به طور سنتی قورمه سبزی را با تکه های گوشت که به قطعات 2 اینچی برش می دهند درست می کنند. می توانید از گوشت بره هم استفاده کنید زیرا طعم بیشتری به خورش می دهد. از گوشت گوساله نیز می توان استفاده کرد، اما این بدان معنا نیست که نمی توانید گوشت را به طور کلی حذف کنید. برای تهیه یک قورمه سبزی بدون گوشت کافی است گوشت را از دستور غذا حذف کنید. تنوع گیاهان و لوبیا قرمز همچنان آن طعم منحصر به فرد را به آن می بخشد.
 
طرز تهیه قورمه سبزی

برای طبخ قورمه سبزی باید از سبزی ها شروع کنید، همه را در یک کاسه بزرگ یا جداگانه در کاسه های کوچکتر بریزید و با آب سرد پر کنید. بگذارید گیاهان حدود 10 تا 12 دقیقه در آب بمانند تا شن های احتمالی جدا شوند.
سبزی ها را به یک آبکش بریزید، چند بار آبکشی کنید، سپس کنار بگذارید تا کاملا آبکش شوند، قبل از اینکه آنها را ریز خرد کنید. سبزی ها را ریز خرد کنید و با روغن خوب سرخ کنید و تفت دهید. ممکن است هم وطنان در خارج از کشور به راحتی سبزی قورمه پیدا نکنند، کنسرو سبزی سرخ شده گیلانی که از مرغوب ترین سبزی های تازه تهیه شده در فروشگاه های خارج از کشور در دسترس هم میهنان عزیز هست.
اگر از شنبلیله خشک یا هر سبزی خشک دیگری استفاده می‌کنید، آن‌ها را در انتها اضافه کنید تا نسوزند. سپس از روی حرارت بردارید و کنار بگذارید.
روغن را در یک قابلمه بزرگ گرم کنید و پیاز را تفت دهید تا روشن و شفاف شود. تکه های گوشت گوسفند خرد شده و زردچوبه را اضافه کنید. حدود 5-7 دقیقه بپزید و هر از گاهی هم بزنید تا گوشت از همه طرف سرخ شود. آب جوش اضافه کنید . اگر از لوبیا خشک شده استفاده می کنید، آنها نیم ساعت در آب خیس کنید. لوبیاهای خیس شده را آبکشی کرده و به گوشت اضافه کنید. از کنسرو لوبیا نیز می توان استفاده کرد. اگر از لوبیا کنسرو شده استفاده می کنید، آبکش کنید و در ساعت آخر پخت چون از قبل پخته شده اند، اضافه کنید.
سبزی گوشت لوبیا و یک یا دو پیاز را به همراه نمک فلفل و زردچوبه 3 ساعت در زودپز با حرارت ملایم بپزید.
لیمو عمانی را دو ساعت خیس کنید که تلخی آن گرفته شود و نیم ساعت قبل از کشیدن غذا به قورمه سبزی اضافه می کنیم که طعم ترشی به خورشت بدهد.
 
اگر لیموعمانی خشک کامل ندارید، می توانید به جای آن پودر لیموعمانی خشک یا آب لیمو اضافه کنید.
 
نکاتی برای پخت قورمه سبزی
 
  • قورمه سبزی غلیظ باشد و آبکی نباشد. وقتی سبزی ها برای مدت طولانی بجوشد، به یک خورش غلیظ تبدیل می شوند. اگر متوجه شدید که خورش خیلی آبکی است، فقط حرارت را زیاد کنید و صبر کنید تا آب اضافی آن تبخیر شود.
  • وقتی خورش آماده شد با جدا شدن روغن سبز تیره روی آن متوجه می شوید.
  • به طور سنتی قورمه سبزی، مانند سایر خورش های ایرانی، روی برنج ایرانی بخارپز معطر «چلو» یا روی برنج طلایی «تهدیگ» سرو می شود – می توانید از کنسرو برنج زعفرانی گیلانی در کنار خورشت سرو کنید.
  • قورمه سبزی را می توان با اکثر مخلفات ایرانی و بیشتر کاسه ماست ساده سرو کرد و برای اکثر ایرانی ها، لذت قورمه سبزی بدون پیاز خام با هر قاشق کامل نمی شود. وپیشنهاد می کنیم به عنوان دسر از کنسرو شله زرد گیلانی که یکی از محصولات پر طرفدار گیلانی هست نوش جان کنید.
 


کنسرو های غذای آماده گیلانی در داخل و خارج از کشوذ در دسترس هم میهنان عزیز هست.
 


  1         2         3         4         5      

+