فواید بامیه برای سلامتی

فواید بامیه برای سلامتی

Share

 بامیه گیاهی گلدار با غلاف دانه های خوراکی است. در آب و هوای گرم بهترین رشد را دارد و اغلب در آفریقا و جنوب آسیا کشت می شود.
 
بامیه اگرچه از نظر فنی یک میوه است، اغلب مانند یک سبزی در پخت و پز استفاده می شود. بامیه ارزش غذایی زیادی دارد.
 

فواید سلامتی بامیه


 
بامیه کالری کمی دارد اما سرشار از مواد مغذی است. ویتامین C موجود در بامیه به عملکرد سالم سیستم ایمنی کمک می کند. بامیه همچنین سرشار از ویتامین K است که به لخته شدن خون در بدن شما کمک می کند.
 
برخی دیگر از فواید سلامتی بامیه عبارتند از:
 

بامیه با سرطان مبارزه می کند


 
آنتی اکسیدان ها ترکیبات طبیعی هستند که به بدن شما کمک می کنند با مولکول هایی به نام رادیکال های آزاد که می توانند به سلول ها آسیب برسانند، مبارزه کند. رادیکال های آزاد بیشتر به دلیل ایجاد آسیب اکسیداسیون شناخته شده اند که در نهایت می تواند منجر به سرطان شود.
 
بامیه حاوی آنتی اکسیدان هایی به نام پلی فنول ها از جمله ویتامین های A و C است. همچنین حاوی پروتئینی به نام لکتین است که از رشد سلول های سرطانی در انسان جلوگیری می کند. مطالعات با استفاده از ترکیبات غلیظ بامیه نشان داد که آنها رشد سلول های سرطان سینه را تا 63 درصد مهار می کنند.

پیشنهاد می کنیم از کنسرو غذای آماده گیلانی، کنسرو خورشت بامیه بدون گوشت گیلانی همچنین از بامیه تازه منجمد گیلانی مصرف کنید و نظرتان را با ما در میان بگذارید.
 

بامیه از سلامت قلب و مغز حمایت می کند


 
پلی فنول ها با جلوگیری از لخته شدن خون و کاهش آسیب رادیکال های آزاد، خطر ابتلا به مشکلات قلبی و سکته را کاهش می دهند. آنتی اکسیدان های موجود در بامیه همچنین با کاهش التهاب مغز به مغز شما کمک می کند.
 
موسیلاژ - یک ماده غلیظ و ژل مانند که در بامیه یافت می شود - می تواند در طول هضم با کلسترول متصل شود و از بدن خارج شود. یک مطالعه هشت هفته‌ای که روی موش‌ها انجام شد، پس از دریافت رژیم غذایی پرچرب حاوی پودر بامیه، سطوح کلسترول خون را کاهش داد.
 

بامیه به کنترل قند خون کمک می کند


 
مطالعات مختلف نشان داده اند که بامیه به کنترل سطح قند خون کمک می کند. محققان معتقدند بامیه به جلوگیری از جذب قند در طول هضم کمک می کند.
 
در یک مطالعه، موش‌هایی که بامیه خالص و شکر مایع دریافت کردند، نسبت به موش‌های گروه کنترل، قند خون کمتری داشتند.
 

بامیه به سلامت جنین کمک می کند


 
یک فنجان بامیه 15 درصد از ارزش روزانه فولات را دارد که یک ماده مغذی مفید برای زنان باردار است. فولات به کاهش خطر نقص لوله عصبی کمک می کند، که می تواند بر مغز و ستون فقرات جنین در حال رشد تأثیر بگذارد.
تغذیه
 
بامیه سرشار از ویتامین های A و C و همچنین آنتی اکسیدان هایی است که به کاهش خطر بیماری های جدی مانند سرطان، دیابت، سکته مغزی و بیماری های قلبی کمک می کند.
 
بامیه همچنین منبع خوبی از موارد زیر است:
 
     منیزیم
     فولات
     ویتامین A
     ویتامین سی
     ویتامین K
     ویتامین B6
مواد مغذی در هر وعده
 
یک پیمانه ورقه های بامیه آب پز حاوی:
 
     کالری: 35
     پروتئین: 3 گرم
     چربی: 0 گرم
     کربوهیدرات: 7 گرم
     فیبر: 4 گرم
     شکر: 4 گرم
 
چیزهایی که باید مراقب آنها باشید

 
افراد مبتلا به دیابت باید هنگام افزودن بامیه بیشتر به رژیم غذایی خود مراقب باشند. اگرچه بامیه ممکن است بتواند به افراد کمک کند قند خون خود را بهتر کنترل کنند، اما می تواند با متفورمین، دارویی که اغلب برای درمان دیابت نوع 2 استفاده می شود، تداخل ایجاد کند.
طرز تهیه بامیه

 
بامیه که معمولا در سوپ ها و خورش ها استفاده می شود، در بسیاری از غذاهای جنوب آمریکا، مانند گامبو، یافت می شود و می تواند به روش های مختلف به رژیم غذایی شما اضافه شود.
 
به دلیل موسیلاژ موجود در بامیه، با گرم شدن می تواند لزج شود. با پختن بامیه با حرارت بالا در تابه می توانید از این بافت صمغی جلوگیری کنید. برای کاهش لغزش می توانید بامیه را نیز ترشی کنید.
 
در اینجا چند راه دیگر وجود دارد که می توانید بامیه را به رژیم غذایی خود اضافه کنید:
 
     برای یک میان وعده سالم آن را در فر کباب کنید.
     بامیه را با سس گوجه فرنگی بپزید و روی پاستا سرو کنید.
     بامیه های نمکی را کبابی کنید تا کمی زغال شوند.
     بامیه را با سیر تفت دهید.
     بامیه را به یک سرخ شده سبزیجات اضافه کنید.
     با بامیه و کینوآ پلو درست کنید.
 


  1         2         3         4         5      

+