۵ خاصیت شگفت انگیز پیاز برای سلامتی

۵ خاصیت شگفت انگیز پیاز برای سلامتی

Share

پیاز از نظر گیاه شناسی به همراه سیر، موسیر و تره فرنگی جزء خانواده سوسن (Liliaceae) است. اگرچه پیاز به اندازه سیر ارزش ندارد، اما حاوی ترکیبات قوی است که برای سلامتی مفید است.

پیاز اساس طیف گسترده ای از غذاها را تشکیل می دهد، چه به صورت خام، سرخ شده، پخته، بخارپز یا آب پز مصرف شود.

مشخصات تغذیه ای پیاز

یک وعده 80 گرمی پیاز (خام) شامل موارد زیز می شود:

  • 28 کیلو کالری
  • 0.8 گرم پروتئین
  • 6.4 گرم کربوهیدرات
  • شکر 5.0 گرم
  • 1.8 گرم فیبر
  • 2.0 میلی گرم ویتامین C

5 خاصیت شگفت انگیز پیاز برای سلامتی

۱.پیاز سرشار از ترکیبات آنتی اکسیدانی

پیاز سرشار از مواد شیمیایی گیاهی از جمله فلاونوئیدها است که هم اثر آنتی اکسیدانی و هم ضد التهابی دارند. هنگامی که این ترکیبات به طور منظم و به مقدار کافی مصرف شوند، به محافظت از بدن در برابر سرطان و دیابت کمک می کنند. در واقع، پیاز حاوی بیش از 25 فلاونوئید مختلف است و یکی از غنی ترین منابع در رژیم غذایی ما است.

پیاز همچنین دارای ترکیبات حاوی گوگرد است که از بدن در برابر برخی سرطان ها محافظت می کند.

۲. پیاز باعث سلامت قلب می شود

یکی از فلاونوئیدهای موجود در پیاز، کورستین، دارای اثرات آنتی اکسیدانی و ضد التهابی است و تصور می شود که این و همچنین سایر ترکیبات مفید موجود در پیاز، برای قلب مفید است.

مطالعات نشان می دهد که خوردن پیاز با کاهش فشار خون، مدیریت سطح کلسترول و کاهش التهاب به کاهش خطر بیماری قلبی کمک می کند.

۳.پیاز باعث سلامت استخوان ها است

گنجاندن پیاز در رژیم غذایی با بهبود تراکم استخوان همراه است. خواص آنتی اکسیدانی آنها استرس اکسیداتیو را کاهش می دهد و از دست دادن تراکم استخوان را کاهش می دهد.

مطالعه‌ای روی زنان پس از یائسگی نشان داد که مصرف مکرر پیاز خطر شکستگی لگن را کاهش می‌دهد. مطالعه بیشتر روی زنان میانسال نشان داد که مصرف آب پیاز از دست دادن استخوان را کاهش داده و تراکم استخوان را بهبود می بخشد.

۴.پیاز باعث سلامت روده می شود

پیاز سرشار از فیبر است، به خصوص نوع غیر قابل هضم آن که برای حفظ سلامت روده مورد نیاز است. اگرچه ما نمی‌توانیم فیبر پرو‌بیوتیک را هضم کنیم، باکتری‌هایی که در روده ما زندگی می‌کنند این کار را انجام می‌دهند و از آن به عنوان سوخت برای کمک به افزایش تعدادشان و تولید محصولات جانبی به نام اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه (SCFAs) استفاده می‌کنند.

 تحقیقات نشان می دهد که این SCFA ها برای حفظ سلامت و یکپارچگی روده و حمایت از ایمنی و هضم ما مهم هستند.

۵.پیاز آنتی باکتریال

در طب عامیانه برای تسکین سرفه، سرماخوردگی و آب مروارید استفاده می شود، مطالعات نشان می دهد که پیاز دارای خواص ضد باکتریایی ارزشمندی است.

آیا پیاز برای همه بی خطر است؟

آلرژی به پیاز نادر است، اما برخی افراد به پیاز حساسیت دارند. در نتیجه، کسانی که آلرژی دارند ممکن است مشکلات گوارشی از جمله سوزش سر دل را تجربه کنند.

پیاز حاوی FODMAPs، نوعی کربوهیدرات و فیبر است که برخی افراد معتقدند دستگاه گوارش آنها نمی تواند آن را تحمل کند.

نحوه انتخاب و ذخیره سازی

پیازها باید تمیز و سفت و دارای پوست خشک و صاف باشند. از پیازهایی با ساقه بذر و پیازهایی که علائم پوسیدگی دارند خودداری کنید. پیازها را باید در دمای اتاق، دور از نور روشن و در مکانی با تهویه مناسب نگهداری کنید. آنهایی که طعم تندتری دارند، مانند پیاز زرد، بیشتر از آنهایی که طعم شیرین‌تری دارند، مانند پیاز سفید، ماندگاری دارند، زیرا ترکیباتی که طعم تند ایجاد می‌کنند، نگهدارنده‌های طبیعی هستند.
پیازها باید دور از سیب زمینی نگهداری شوند، زیرا رطوبت و گاز اتیلن خود را جذب می کنند و باعث می شوند سیب زمینی راحت تر فاسد شود. پیاز پخته شده را در کاسه یا ظرف فلزی نگهداری نکنید، زیرا باعث تغییر رنگ آن می شود. یخ زدن پیازهای خرد شده باعث می‌شود تا بیشتر طعم خود را از دست بدهند.

پیاز اساس بسیاری از دستور العمل های کلاسیک در سراسر جهان است و در اکثر کنسرو غذاهای آماده گیلانی استفاده شده است.

پیشنهاد می کنیم جهت سهولت در آشپزی از غذاهای آماده


  1         2         3         4         5      

+