طرز تهیه شله زرد

طرز تهیه شله زرد

Share

طرز تهیه آن بسیار آسان بوده و از موادی کاملا در دسترس نیز تهیه می‌شود. این دسر خوشمزه و اصیل ایرانی را می‌توان بعد از طبخ و تهیه هم به صورت داغ و هم به صورت سرد، وابسته به سلیقه و ذائقه‌ی خود میل کرد.

برای تهیه شله زردی خوش طعم با ما همراه باشید.

مواد لازم برای تهیه شله زرد:

میزان مواد اولیه گفته شده برای ۸ نفر کافی است.

  • برنج: 2 پیمانه (حتما از قبل با توجه به نوع برنج بین 4 تا 24 ساعت خیس شود)
  • شکر: 4 پیمانه
  • کره: 50 گرم
  • زعفران: 1 مثقال
  • گلاب: 1 پیمانه
  • روغن: 1 قاشق غذاخوری
  • خلال بادام و پسته: به میزان دلخواه
قبل از شرح دستور تهیه شله‌زرد دقت داشته باشید که اگر از برنج نیم‌دانه استفاده می‌کنید زمان کافی برای خیس خوردن آن حدود 2 تا 4 ساعت است. درصورت استفاده از برنج معمولی بهتر است آن را به مدت 12 الی 24 ساعت خیس کنید. زیرا برای طبخ شله زرد لازم است برنج نرم شده و وا برود.

نکته بعدی درمورد پیمانه کردن میزان برنج، شکر و آب است. متداول‌ترین نسبتی که برای اندازه‌گیری این سه ماده در طبخ شله زرد وجود دارد به این صورت است که به هر میزان پیمانه برنج داشتید به اندازه‌ی 2 برابر آن پیمانه شکر و به اندازه‌ی 3 برابر آن آب بریزید.

همچنین در نظر داشته باشید به  دلیل کمبود زمان و مشغله زیاد، اگر قادر به طبخ شله  زرد نبودید نگران نباشید می توانید از محصول لذیذ و آماده ی کنسرو  شله زرد گیلانی استفاده نمائید، که کاملا به سبک خانگی تهیه گردیده است.

طرز تهیه شله زرد:

همانطور که گفته شد برنج را با توجه به اینکه از چه نوعی است به میزان مناسب از قبل خیس کنید.

بعد از گذشت این زمان و آماده شدن برنج، آن را به همراه میزان متناسب آب (قبل‌تر گفته شد) درون قابلمه‌ای با حجم مناسب بریزید و روی حرارت بگذارید تا به جوش بیاید.

در این حین اصلا برنج را هم نزنید.

پس از گذشت زمان، وقتی برنج مقداری نرم شد و به خود حالت شفتگی گرفت و آب درون آن به خوبی جذب شد، شعله را کم کنید.

حالا نوبت آن است که محتویات درون ظرف را هم بزنید. توجه داشته باشید که میزان متناسبی از آب را از ابتدا به درون ظرف بریزید. زیرا در صورت اضافه کردن آب در این مرحله ممکن است شله زرد پس از آماده شدن، آب بیاندازد.

وقتی برنج به خوبی شفته شد و به حالت وا رفتگی درآمد نوبت اضافه کردن شکر است.

شکر را به برنج اضافه کنید. اگر در مراحل قبلی احساس کردید که برنج سفت است لازم نیست آب اضافه کنید. با اضافه کردن شکر و حل شدن آن محتویات درون قابلمه رقیق‌تر می‌شوند.

در این میان لازم است برنج را حدودا به مدت ۱ ربع مدام هم بزنید و از ته گرفتن برنج جلوگیری کنید.

زعفران را سائیده و به روش معمول (یخ و یا آب‌جوش) اجازه دهید تا دم بکشد.

پس از دم گرفتن، زعفران را هم به برنج اضافه کنید و به خوبی هم بزنید تا مواد درون آن کاملا تغییر رنگ داده و زرد بشوند.

حال نوبت اضافه کردن میزان دلخواهی از خلال بادام است.

برای این کار می‌توانید خلال بادام را به همراه گلاب در ظرفی ریخته تا به خوبی خیس بخورد و عطر و طعم بی‌نظیر گلاب را به خود بگیرد.

سپس خلال بادام و گلاب را به درون قابلمه ریخته و به سایر مواد اضافه کنید. اجازه دهید تا به مدت 10 دقیقه تا ۱ ربع با سایر مواد پخته شوند.

حالا کره‌ای را که به دمای محیط رسیده اضافه کنید. برای شفاف‌تر شدن رنگ شله‌زرد خود می‌توانید به مقداری که گفته شد به آن روغن مایع اضافه کنید.

از این زمان حدودا 10 تا 15 دقیقه کافی است تا تمامی مواد با هم پخته شوند. حرارت را خاموش کنید و با گذاشتن درب قابلمه اجازه دهید تا شله‌زرد به خوبی دم بکشد.

شله‌زرد خوش عطر و طعم را درون ظرف مناسب بریزید و با استفاده از دارچین، خلال پسته و خلال بادام به سلیقه‌ی خود تزیین کنید.

از این دسر لذیذ می‌توانید در وعده‌های صبحانه، میان وعده و یا به عنوان دسر بعد از غذا استفاده نمایید. همچنین با توجه به مواد تشکیل دهنده‌ی آن گزینه‌ی مناسبی برای وعده‌ی افطار در ماه مبارک رمضان است.


  1         2         3         4         5      

+